Vastuseks

“Üks sellistest postulaatidest, millest ta ei taganenud, oli, et “võitjate tunnus on andestus! See ehk ongi see ohvri tõde, mis maailma päästab?”

Võitjate ja kaotajate keeles rääkimine on iseenesest juba selline rivaliteediline. Ohvrite tõde on see tõde mis tõuseb ajaloos tänu Kristusele esile. Elik see on ennekõike Kristuse enda tõde. See on tõde ennekõike viktimiseerimisprotsessi kohta. Nii näen ma seda. Ja et ohver andestab on tore ja seda peaks ta tegemagi kasvõi omaenda sisemise tervenemise huvides. Kas ta aga ka andestab? Ei tea. Enamjaolt on see lihtsalt ehk asjade minnalaskmine, tõdemus et enam ei saa ega anna midagi muuta. Las ta siis olla peale. Andestus ei tee kedagi iseenesest veel võitjaks. Kui teeb siis vaid sisetunde mõttes ehk. Kas andestus peaks tähendama asetleidnud viktimisatsiooni heakskiitu? Ja seda kollektiivset hullust ei tohiks ka täiesti indiviidi tasandile viia. Seda ma ei arva. Ma arvan et ohvrite hääle esiletõus on enamat kui andestus saati siis heakskiit. See on suhtumise muutumine, see mis on kaasa toonud praeguse ohvriteadliku maailma, kus “märga asja” enam vähemalt ametlikul tasandil aset ei leia ja on vaid peetunud ohverdusmehhanismid mis on enneolematu areng maailma ajaloos. On vaid pagendamised, mitte tapmised. Siin on kaks võimalust. Esimene ja tavapärane on siis selline ja sellisest (ajaloolisest valekristlusest) esile tõusnud nagu ma ka varem olen kirjutanud et me võtame omaks ohvrirolli ja sellega ka, eriti märtripoosidega, kaasneva moraalse kapitali ja ootame ja loodame kunagist/tulevast tugevakssaamist. Nii nagu riik võtab kuriteo korral endale tugevaks saanud ja kättetasuva ohvri rolli. Tuleb see ehk traditsioonilisest kristlusest kus Kristus löödi risti aga siis sai tugevaks ja kunagi tasub ta kätte kui Ilmutust uskuda – siis kui veri hobuste valjasteni ulatub. Sest ta hetkeline alandus ristil oli talumatu ja paratamatu meie lunastuseks et me tema eest kord kätte tasuksime. Ja koos temaga. Umbes sarnselt vagad militandid ju arutlevad. Teine võimalus on siis see et ohver kasutab endaga aseteleidnut selleks et paljastada ohverdusmehhanismi ja paljastabki seda mis temaga tehti ja miks tehti ja paljastab seega ka seda millised need temaga seda/teist teinud inimesed tegelikult on. Et nad ei tea mida nad teevad ja pimedaina nad ehk küll väärivad andeksandi tehtu eest aga mitte küll tahtlikult pimedaks jäämise eest.

See on Kristuse ohver G-i tähenduses. Et lunastus on ennekõike tõde enese kohta selleks et sa muutuks. Mitte vaid mingi veider suur metafüüsiline rehkendus, kuhu sindki sisse rehkendatakse.  See on sügavam ja parem tee. Ma ei usu kättemaksvasse kristlusesse vaid…  Nii et andestus jah aga ka paradigma tuleks ära vahetada viktimiseerijatel ja selle koha pealt ei tohiks järele anda vaid tuleb oma asja teha ja rääkida seni kuni hingeõhk ninas. See on praeguse postmodernse maailma eelis et üks inimene olgu siis peale et ohver võib enam tõde eritada kui suured juriidilised isikud mis viktimiseerimisse langevad ikka ajuti ja mis ehk tedagi, ehk sedasama üksikisikut, viktimiseerinud on. Kui vaid on kõrvu kuulda ja silmi näha. Kui vaid kedagi huvitab? Kui saab vaid üle uudisekünnise. Ma arvan et juhi ametid ja juriidlised isikud tervikuina on üsna paratamatult seotud viktimisatsiooniga selleks et oma sootsiumit formeerida s.t. nad ei pääse sellest niikuinii. Nii et küsimus ei ole minu meelest mitte niivõrd selles mis sinuga tehti, vaid pigem selles mida sina teed kui tuleb n.ö. sinu kord oma viktimiseerijatele “langevarju pakkida”. Siis tuleb alles välja see kas sa oled andestanud selles mõttes et sa astud välja “nõiaringist” ja moraalsest raamatupidamisest või mitte.

Sellepärast ongi hea olla mittejuht kui sa endas kindel ei ole. Ja ausalt öeldes ega sul ei olegi võimalust ning parim mida sa teha saad on ühe papi poolt öeldu vastuseks minu käsimusele millega sa siis nüüd tegeled. Et püüan võimalikult vähe halba teha. Juhtimine ja poliitika taandab inimese rikkuse mingiteks baasinstinktideks reeglina ja redutseerib seega inimeseks olemist lausa talumatult. Tõeline kangelane on ju ikka rahva meeles süüdimatu rivaliteedipaarik kes ei targuta vaid teeb n.ö. teistele lihtsalt ära. Just selliseks “kangelaseks” muudab juhiamet ja sageli inimese.  Kes suure asja nimel lendavaid laaste ei loe. Ja selles mõttes on vana teadmamehe roll väga meeldiv et sa võid kõrvale astuda ja lasta süüdimatud kangelased endast mööda karjääriredelitel – otse karjääri… Sest neil ei ole kõrvu ega silmi ja nende ihunõred on kuumad ja ohtrad. See sotsiaalne formatsioon läbi viktimisatsiooni on väga rikas teema. Ja selle õpivad andekad, nagu mu kunagine klassijuhataja, instinktiivselt ja lennult ise ära sest seda keegi ei õpeta, peale minu ;-). See on inimkooslustes vaat et lausa paratamatu.

Aga kirjandus pakub meile selle kohta ohtralt näiteid. Tiina ja Katku Villu kui kogukondliku viktimisatsiooni ohvrid.  Toots Joosep kui koolikiusu suur arhetüüp ja noor andekas viktimiseerija. Ja musketärid – 20 a hiljem on stseen kus D’Artagnan ja Porthos jälitavad Hertsog Beauforti, kes on Bastillest pagenud ja satuvad silmitsi vanade sõprade -Athose ja Aramisega. Ja siis keset võitlust tunnevad  nad üksteist ära. Stseen toimub pimedas. Ja Athos tuletab  meelde et nad ei saa omavahel võidelda sest neid ühendab kohutav kuritegu, milleks on ühine Mileedi tapmine ja seega on nad tõesti verevennad, kes on määratud igavesteks sõpradeks ja kaasosalisteks läbi selle jubeda kuriteo. Mileedi oli küll  kurat naisenahas, deemon ise, mida rõhutas eriti ta kaunidus. Teatud deemonlikkuse märgid tal siiski on nagu puuduv silmhammas… Jumalad nimelt on Indias ju täiesti inimesed näiteks, ainult et vistrikke neil ei ole. Sotsiaalne formatsioon läbi viktimisatsiooni on üldakseptitud inimkonna tõde. Sa võid olla jumal inimesena, kui sa oled veatu ja täiuslik viktimiseerija, süüdimatu kangelane, (sinustki võib saada mohhikaanlane) niikaua kui sa etteantud skeemides osaled ja seda hästi teed (kohust täidad). 

Tulles siit vabakirikute manu olen väit et vabakirik on peetunud viktimisatsioonimehhanism ainult et tavaliselt moraalsetel alustel. Nemad on moraali rünnakrühmalsed, commandosed, kellele suurte kirikute kõlbeline kõhetumus annab ohtrasti ainet rünnata seni kuni nende endi seas sarnased asjad ilmsiks tulevad. Ja paratamatult tulevad. Väga karakteerne oli eilne intervjuu heteroparaadi uue ideoloogilise juhi Dr…..-ga. Moraalsed tõed püsivad ja seisavad reeglina nende arvelt kes ei kvalifitseeru. Ja militantsed gay-d annavad ohtralt ajet usklike hajusid ridu koondada. Mõistan et antud väide tekitab segadust ja küsimusi. Ma ei näe siiani paremat lahendust kui Ühinenud Metodistide põhikirja  suur veelahe inimese olemuslike väärtuste tunnustamise ja tema teatud tegevuslike sättumuste (hukkamõistu) vahel. Moraalicommandosed võivad ju teoorias seda vahet teha aga praktikas kukub ikka ühtemoodi välja. Ja teoloogid võivad seda vahet teha aga lihtrahvas seda ei tee. See pole aga see küsimus ehkki see üks marker ikkagi on. Ja mina olen tänini sellega päri mida üks piiskop ütles : et Piibli antorpoloogia inimesi sättumuste alusel ei erista… Ja polegi enamat öelda. Mulle ka ei meeldi kui tullakse normaalsuse mõistet ümber defineerima. Kui ta on juba kord sellisena läbimistahesprotsesside välja kujunenud. Seega on see küsimus minugi jaoks lääne huku üheks markeriks kus traditsiooniline ohvrikategooria muutub iseenda vastandiks ehk ohvritravestiaks. Minu jaoks on nad lääne tolerantsi Trooja hobusteks koos islamimilitantidega. Ja lagundavad päris edukalt seda pinnast mis nad sünnitanud on. Aga mis teha, eks me saatuseks olegi siin pardigma perve pääl jalgu kõigutada ja püüda vaadata et ennast sisse ei kistaks. Ja püüda ehk üldises praeguses/tulevases viktimiseerimishulluses kedagi ära peita ja elus hoida kui annab, siis kui asjad kuumaks lähevad, olgu too siis islami militant, geyaktivist või moraalne commandos ise. Mul on sahvris üks peidik juba valmis. Ja suur meister ja õpetaja ütles ikka iseseisvusaja hakul endistele oma küla kommunistidele et öelge kui tarvis, ma peidan teid altari taha ära. Aga vaat kus, ei saagi enam oma jutuga edasi sest päevakajalist on nii palju ja et mitte sõltuvusse sattuda ma üle 1000 sõna päevas püüan mitte kirjutada. Aga mu lugu läheb edasi ja nõndasama lähen edasi ka Meistri lugu. Kui Jumal elu ja tervist annab siis räägime ehk veel.

Aga jah eile mõtlesin et tuleks oma jahimehe külge arendada ja hakata looma Nimrodi seltsi. “Vägev linnukütt nagu Nimrod”, ütleb vana Piiblitõlge. Et ehk peaks vetevallast taevalaotuse poole püüdlema hakkama?

4 Vastust to “Vastuseks”


  1. 1 Kersti 27.11.2009, 13:03

    Jah, tulin siia kommima oma eilset kommi, aga nüüd näen edasiarendust. Seega kommin vaid esimest lõiku hetkel. Et tõepolest, tõeppolest, liialt ilus ja imal jäi see eilne komm. Päris tõde on ju see, et seesama exviktimiseerija osutus lõpuks ka minu viktimiseerijaks. Et kuidas selle nahavärviga siis ikkagi on? Minu exmehe värv muutub sellest, kui palju ta päikese käes on. Siin maal on ta heledam, sealmaal tumedam. Aga point mida kommima tulin, on see, et viktimiseerija ei tea, et teisi ohverdades ohverdab ta eelkõige iseennast. Ja ohver saab sellest supist välja, aga viktimiseerija ei saa. Ta näeb vaid seda,kuidas temaga on pahasti käitutud, näeb seda hoonet või institutsiooni ja vibutab võimetus vihas rusikat. Aga kuni ta ei näe ennast mõrtsukana KAHEL tasemel, ei muutu midagi. Ohvril on kergem näha ennast (Kristuse) mõrtsukana, sest ta on nii läbi pekstud, et tal pole mujale vaadata, kui risti peale. Teda on ju kodustki lausa füüsiliselt välja aetud. Viktimiseerijal aga on meeles see võidutunne, kuidas me ristilipu all vägevaid tegusid tegime ja isakojas sõime ja jõime ja pralletasime. Ja nii igatsebki ta taga HOONET ning ei oska mõista ega tahtagi, kus või mis see Isakodu on. Sest enne peaks ta tema saama nii veriseks pekstud, et isenndast enam midagi alles ei jääks. (vt mu poegade posti veel kord). See, et ma tagasi tulles “kaigast” sain, on mulle toonud määratult suurema igavese au ning andnud arusaamise, kus see PÄRIS KODU on. Ei ole aadressi sellel, no ei ole. Mitte Tallinna sihtnumbriga. Ehk pole mu vennad osanud sellist armukingitust lihtsalt vastu võtta?!

    See, kellel ja kus seal õigus on ja kes või mis seda heaks kiidab või mida iganes… Kes on mind kohtumõistjaks pannud?! Mul on hoopis teise riigi kodakondsus ja seepärast ei morjenda mind ka see perekonnaseadus, vabandust väljenduse eest ja tean et kivirahe olen NÜÜD küll ÄRA TEENINUD!

  2. 2 Kersti 27.11.2009, 13:16

    Oeh, see tekst on nii rikas, et peaks lausa mingi paneeldiskussiooni tegema. Tegelt jõudsin nüüd alles esimese lõigu lõppu. just nimelt see teine võimalus. See on ainus võimalus. Ohver tuleb tagasi ja PALJASTAB OHVERDUSMEHAANISMI. Ja ta ei saa seda enne teha, kui ta ise andestanud on. 100% 150%, mida iganes. Sest kui ta ei andesta ja laseb vaid minna, siis saavad nendest jäänukitest uued kivid teiste kapsaeda ja siis pole ta enam kellegi ohver, vaid kivipildur. Ta on ohver vaid ajaloolises tähenduses (sellel ja sellel kuupäeval tehti minuga pahasti).
    See, et Jeesus suri ristil ja kunagi ehk saab kätte maksta. No hallloo! Kas Sa ilmutuse raamatut ei ole näinud kunagi kaugelt? Vähe teda huvitab, et saaks neile sipelgatele ükskord keerata, mingi 2000+ aasta pärast, No eriline perspektiiv eksisteerimiseks?!?! Ta sai võitjaks KOLME PÄEVA PÄRAST, mis pole isegi mitte 72 tundi. TA ON VÕITJA, juba täna.

    Ok loen edasi.

  3. 3 Kersti 27.11.2009, 13:44

    No aga ega seda maailma ju muidu päästa ei saagi, kui võtad ohverdajate viisid omaks, vähemalt väliselt. Ehk mõtlen Jeesusele, kes loobus iseenese olust ja võttis orja näo. Ta allutas end LÕPUNI ohverdajatele (teades ju, et nii juhtub) ja siis jäi sõnakuulelikuks surmani, pealegi ristisurmani. Seal oligi tema viimane hüüe: FORGIVE THEM, for they know not what they are doing. Kansase mees ütles juurde: “for if they knew THEY WOULD BE RECEIVING YOU NOW”.

    Et ongi kogu Jeesuse alanduse mõte just selles Jeesuse lauses. Ja minu alanduse mõte selles, et “Know Him and make him known”. Jällegi, end 100% kõigile oma ohverdajatele allutades ja saades nende teenijaks.

    1/3 inglitest langes and God did nothing to save them! 100% inimkonnast ajasid nina püsti ja ütlesid, ME EI VAJA SIND. Me saame paraadidega ka oma agenda läbi suruda! (lihtsalt lähim päevakajaline näide, kaugeltki mitte ammendav). Jumal vastas: NOT SO FAST! Te olete MINU NÄO JÄRGI LOODUD JA MA TULEN TEILE JÄRELE!!! Ma ei jäta teid siia targutama, nii et süda on tühi ja hing karjub meeleheites. I WILL BE BACK, nagu Kalifornia kuberner ütles. Ja siis imestavad kõik, ükskõik millise sihtnumbriga aadress nende isakodul on. Ja nii nagu garaažis käimine ei tee sind autoks (labane näide, ma tean), ei tee sind millekski muuks ka talaar ega kuuluvus ega midagi muud asist ja käegakatsutavat. Need õigusega viktimiseerijad saavad vaid sellevõrra suurema karistuse. “Ulumine ja hammaste kiristamine” (Mt 24:45-51). Ehk vanem poeg on hullemini kadunud, kuid ta ei tea seda, tema päkapikud tagataskus on kui pärandi tagatis, tegelikult aga ütles pisike R õigesti, mis need tegelikult on. Kuid Issand on KÕIKI Kadunuid tulnud päästma. Ja päästakski, kui need õiged vaid oma õigusest loobuksid (ka oma “ohvri õigusest”), aga selleks vist on väga palju Jumala väge vaja.

  4. 4 Kersti 27.11.2009, 14:41

    Seda veel, et enne tööle minekut läksin R-kioskist läbi. No tuli saiaisu ja juhiti sinna. Seal näen SLÕ esikaanel suures plaanis naise pilti ja loen, et tuntud sünoptik. Ja meelde tuleb, et taeva nägu te oskate küll mõista, aga aegu ja tunde arvestada mitte. Et justkui nüüd ei oska me ilma temata isegi seda enam nii hästi…

    Pärast lähen ühte teise poodi ja sellesama SLÕ poster sinna välja pandud, kus usuimportööridest nelik kuulutab: “Jumalal on huumorimeelt!” Ehk siis ajamärk.

    Mis tähendab, et kõik on lõppemas. KÕIK, mille peale siiani lootnud oleme. Pulmad on valmis, aga kutsututel pole aega. Ei mahu see lisakoorem meie põllu- ja kaubaplaanidesse. Kutse edasiandjaid koheldakse ülbelt ja tapetakse. Aga mis te siis teete, kui sellele kõigele lõpp tuleb?!


Lisa kommentaar