Uue hermeneutika poole

Pilk poes ütleb mida. Inimene laob lindile, 2 pakki suitsu, kassikonservi ja koeratoitu, ühe liitrise tetrapakis veini ja seda reedel. Ja läheb koju. Ja loen ma seda nagu CV-d. Ja saan nii palju teada nagu iialgi ei tahaks teada saada.Ütle mulle mida sa ostad ja ma ütlen sulle kes sa oled ja palju sa palka saad. Aga tööd ei ole mul sulle ikkagi anda ja kui sa sääraseid asju ostad siis sa seda vast ei vajagi.

See selleks, mitte sellest ei tahtnud ma teile täna rääkida.

http://books.google.ee/books?id=PXkFTAV5tWEC&pg=PA229&lpg=PA229&dq=sacrificial+reading+of+the+Bible&source=bl&ots=3ul3euXMom&sig=Jei8SyEUqADVaRo-dxvXd0DLpeE&hl=et&ei=CygaSundIcuEsAaN_NiRAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5#PPA224,M1

http://girardianlectionary.net/index.html

See on link Girardi raamatule. Kohale kus juttu mitteohverduslikust Piibli lugemisest (tõlgendamisest). Probleem selles ongi et kristlased peavad hakkama saama võimatuga – nad peavad ühitama VT ja UT. Mis paraku on võimatu. Ja nii sünnivadki säärased hermeneutilised trikid mis teeksid au isegi Jürgen Veberile.

Selleks et teisi õpetades või ise jutlustades teha võimatut ja säilitada mingisugustki loogilist koherentsi ning kuidagimoodigi ühitada julm ohvreid nõudev jumal armastava Jumalaga kes ütleb otsesõnu et ma vajan halastust, mitte ohvrit.

Keegi peab välja ütlema selle et kuningas on alasti ja et ühitamatut ei saa ega anna ühitada. Juudid saavad sest väga hästi aru, miks mitte kristlased, eriti need kes ise tahavad ka juudid olla.

Ja ega seal palju võimalusi ei ole. On tegelikult vaid üks võimalus ja selleks on see et terve UT keeratakse VT võtmesse või siis hakatakse rõhutama küll armastuse külge aga seda vaid omas väikeses sektis või kogukonnas ja vaenlased jäävad sel juhul kogukonnast välja poole. Või rahvusest, nagu ortodoksias. Igal juhul aga säärase lugemise juures ilma vaenlasteta ei saa ega tohi.

Või käsiteldakse seda ühitamatust kui teodiike küsimust mille eest ära hiilitakse mitut moodi. Üks kõige paremaid viise on Lootuse Teoloogia abil või siis ehk Protsessiteoloogia abil. Mida ma tahan öelda on see et ei saa ühitada ühitamatut. Vaid ainsaks lahenduse viisiks ongi Piibli mitteohverduslik lugemine ehk korraga ei saa olla õigus lintsival kogukonnal kes seda Jumala nimel teeb ja ohvril. See ei ole lihtsalt võimalik.

Enamus kristlasi jääb aga n.ö. riimveelisteks st kui kõik on hästi siis ollakse UT inimene aga kui läheb halvasti või ollakse konfliktis siis meenuvad ka VT kirjakohad “õnnis on mees kes võtab ta väikesed lapsed ja rabab need vastu kaljut!” Liiatigi annab ka UT osalt vähemasti ajet sääraseks suhtumiseks. Natuke ehk Paulus, enam Heebrea kiri ja kõige enam Ilmutuse raamat. Need raamatud kukuvad osalt UT-s tagasi VT hermeneutikasse. Eriti Ilmutuse raamat ja Heebrea. Paulus ehk sedavõrd vaid kuivõrd ta pidi juudikristlastega kompromisse tegema Timoteuse pärast ja Jeruusalemma kontsiili ajal.

Milline eetiline segadus sellest küll tuleb ja tõuseb, milline õhkamine ja lootus et vast Jumal sellest siis ehk päästab. Ei, inimeste endi loodud skisofreeniast Jumal ei päästa või teisisõnu ta on juba päästnud aga selle akseptimist takistab suhe Piiblisse mis on selline “paberist paavstilik!” Ometi on just aupaklik suhe PK  ja selle alalhoid teinud võimalikuks ka selle uue hermeneutika sünni.

Veelgi enam ma väidan et see ilmne misogüünia (naistevihkamine) mis paljusid Eesti pappegi iseloomustab tugineb just nimelt säärasele ohverduslikule hermeneutikale. Olles vaieldamatult selle üheks indikaatoriks. Elik tagasi katokirikusse mis ei ole midagi otsesõnu ümber hinnanud, ei ristisõdu ega muud säärast ja mis ei saagi seda teha.

Aga ilmselt ongi see nüüd minu missiooniks sellist hermeneutikat maale tuua sest ma olen ise mõelnud ohverduslikult ja seda ka parasjagu tunda saanud…. Nüüd on vist siis sellega siis korras. Minuga ei juhtu midagi kui ma end alandan ametkondlik/ohverdusliku mõtteviisi esindajate ees. See on mu hingele hea ja mine sa tea vahest ehk mõni neistki hakkab oma hinge ja taevsaamise eest enam hoolt kondma kui ametkondliku egoismi eest mida ta esindab. 

Et hakkame siis aga vaikselt peale olles oma kristlise missiooni leidnud. See on kahe osaline – ohverdusliku lugemise tagajärgede välja toomine ja mitteohverdusliku hermeneutika propageerimine. Ehk tuleb siis ka noor ja tugev mees ja võtab mult asja millaski üle.

Tuleb siis kadunud poeb koju

ei kippu ega kõppu

koputab – vaikus

hakkab Isa peenrast herneid sööma

tuleb viimaks vanem vend

ja võtab ta “pihile”

kõigepealt herneste pärast

teeb töölepingu ja üüri- ja kõik muud lepingud

ka kindlustuse – igaks juhuks n.ö.

kui lepingud tehtud siis tuleb ka “isa” tagakambrist välja

ja rõõmustab et tere poeg

ära pane pahaks ma annaks sulle küll

kõik tagasi ka pärandiosa aga mis teha see su vend

on kõik juba omale saanud

ja olgem ausad eks sa ole ise ikka süüdi ka

ja peale seda mida sa oled korda saatnud

oleks ehk liiast eeldada mingit osa kinnisvarast

või pitsersõrmust

sellele poeg oleks tulnud n.ö. varem mõelda

ja ega sa sealt kaugelt maalt ometi mingit paha haigust kaasa toonud

seagrippi tai jotain tällaista?

ma loodan et  ega sa ometi nii rumal ei olnud et sa midagi  säärast oleksid

eeldanud

eeee — 

jah aga peaasi et sa nüüd jälle “päästetud” oled

ja hingega pääsed

aga tööd on meil sulle küll

nii kiltri kui ka kupja oma

ja elama paneme su eeeee

lakka

sobib?

vaat siuke dialoog

http://growmercy.org/2006/09/03/resacrilizing/

Tahan öelda et ilmalik ohverdav mõtteviis tugineb sageli ehk küll ei pruugi tugineda religioossele ohverduslikule hermeneutikale. Eriti rahvuslik/religioosses mõtlemises.

“On radikaalne vahe Piibli ohverduslikul lugemisel ja mitteohverduslikul lugemisel. Vahe Jumalal kes vahel kasutab ohvreid (ja tegi isegi sellekohaseid ettekirjutusi) ja Jumalal kel ei ole ohvritega mitte midagi tegemist ja seda vahe on tõesti raske mõista neil kes on omaks võtnud traditsionaalse karistav/asendava lepituse doktriini. Sellest loobumine on võrreldav Kopernikuse revolutsiooniga.”

0 Vastust to “Uue hermeneutika poole”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar