kombai

Suur tänu Margus et sa niimoodi mõtled. Jah tõesti, Focaulti järgi on “inimene” üsna hiline leiutis ja seegi ei kesta kaua. Valgustuslik inimese kontsept. See on just see mida me näeme. Alates Guantanamost on Lääs inimese maha matt. Kui lubatakse ja mööndakse et teatud juhtudel teatud inimesed ei ole inimesed, siis on avatud Pandora laegas ja järgmine kord ei ole juba järgmine inimgrupp “inimesed”. Kuni siis selleni välja et viimaks saadame koonduslaagritesse kõik kes liiga kaua telefoniga räägivad ja kannavad kollaseid Helly Hansen’i jopesid. St kriteeriumid muutuvad meelevaldseiks. Religioon on alati mitteinimestest inimesi teinud, näiteks või orjad ja naised. Ja hilisajaloos LAV-s ja USA-s neegritest. Ruandas jm on aga inimesi tehtud teiste survajatest ja mõrtsukatest läbi tõe ja lepituse komisjonide. 

On kurb vaadata aga seda kuis religioon vahel ka inimestest mitteinimesi teeb. See on seesama kahe suktsessiooni õpetus et kummas sa oled kas ohvrite või jumala nimel ohverdajate omas. Ega neid rohkem ei olegi. Kas oled suktsessioonis mis toodab läbi demoniseerimise jätkuvalt mitteinimesi või läbi Kristuse jätkuvalt mitteinimestest inimesi? Kumba sa kuulud? Kas demoniseerijate kilda või nende ohvrite ja ega vahel muid võimalusi ei olegi. Altarisarvedeks on tänapäeval seadusandlus mis võib sind ka religioossete demoniseerijate eest kaitsta ja samuti selle ringkaitse eest mille nad kiiresti moodustavad igaühe ümber endi seast hoolimata sellest kas too süüdi on või süüta. 

Kirik ei ole tänases  ühiskonnas oma fundamentalistlikul kujul enam inimesekstegemise instrument vaid sageli pigem demoniseeriv. Kirik sõdib sageli identiteedi eest mis tähendab survamise põlistamist, näiteks või arusaama näol et naine ei saa olla preester või et ta teatud eluperioodil on roojane.  St argumendiks kõlbab mistahes “pardiveri”. 

Inimeseksolemisele on religioon pakkunud ikka uusi nimetajaid. Nii islam kui kristlus. Keskajal tähendas usku pöördumine automaatselt ka vastava elukäsitluse ja administratiivkorralduse omaksvõttu. Nii nagu tehti ka meil siin Liivimaal.  Praktikas tuli liignaised ära saata ja keegi ei küsinud selle järgi kuis nende elu selle tagajärjel muutus. Ilmselt peeti neid salaja edasi. Egas muidu oleks Jüriöö puhul öeldud et nood võeti esimese asjana tagasi. Ametlikult. Kasulapsed võrdsustati õiguslikult pärislastega.

Osad inimesed ei pruugi olla inimesed vaid näiteks religioossed terroristid ja sõjavangid sõjas kus pole selgesti eristatavat vaenlast, rinnet ega midagi muud taolist mille põhjal annaks vaenlast ära tunda. Lihtsalt kahtluse ja territooriumi alusel liigitatakse osad inimesed mitteinimesteks ja neid hoitakse kinni koonduslaagris ilma mingite õigusteta. Ja ka nad ise kasutavad juba lapsterroriste st teevad kõik et jätta mulje tõelisest rahvasõjast.   

Hea küll Guantanamo pandi vist kinni. Aga see sõda ise, selles hukatakse droonidega samamoodi lihtsalt kahtluse alusel keda iganes. Ilma et inimesed saaks väita või tõestadagi et nad kaamelid ei ole. Naks ja valmis. Aga konflikt polariseerib ja ma ei imestaks kui varsti muutuks mingi kaasatundmine või milleski kahtlemine kuriteoks nii nagu seda on Holakaustis kahtlemine või selle eitamine. Kui aga seadus kaitseb ajalootõlgendust ehk arusaama siis läheb jamaks. Siis võiks meie siin Eestis võtta vastu seaduse misjärgi kahe okupatsiooni kohases ajaloo lugemises kahtlemine oleks kuritegu inimsuse vastu ja karistada keda iganes. Näiteks või Vene Föderatsiooni. Selles osas ei ole aga Euroopas konsensust. Üldiselt on lääneriigid avatumad kahe okupatsiooni õpetuse osas kui idanaaber aga laias laastus jagavad nad siiski idanaabri vaadet enam kui meie oma. Eriti kui idanaaber hakkab lööma trummi võtmes kas te seate meie võidu kahtluse alla? Samuti arvavad Zurofflased ja ametlik Iisral et kahe okupatsiooni õpetus asetab holakausti läbiviijad ja nende võitjad ühele ja samale tasemele.

Ja Liibüas võtab Nato lihtsalt kodusõjas pooli. Ja tapab sellepärast.

Eile oli teine osa saatest “Living with the Kombai tribe”. Tähelepanuväärne oli see et aeg-ajalt kui klanni tabab näiteks  salapärane palavik ja siis pannakse diagnoos. Diagnoosiks on sageli kuri vaim mis on inimesse sisenenud ja sööb teda seestpoolt asendades ta liha heina ja vanade lehtedega. Ja siis ühel hetkel sirutab keegi käe, osandab ja ütleb et see inimene on vaimu käes. Ja siis on teistel püha kohustus see vaimualune ära küpsetada ja ära süüa. Ah soo enne ta tapetakse. Need kaks valget meest kes lapsendati, nende kasuisa kohta räägitakse et ta on 24 sellist maha löönud. Posseseeritu tulebki ära süüa. Vaat nii. Muidu norm mehed aga järsku hakkavad tõsimeeli jampsima palmitüvel istudes et Suangi elab selles ja tolles. Oleks huvitav uurida millest ja kuidas alab protsess peale. Millest algab ohvri valik. Tegemist ei ole ohvri kontseptiga küll iseenesest, seda mitte. Ohvrisüsteem töötab küll aga teadlikult ei too neid keegi vaid kasutatakse hoopis teisi termineid. Lääne ühiskonnas on Kristusejärgne ohvriteadlikkus sõdinud jätkuva Jumala nimel ohverdamisega. Ohvriteadlikkus on siiski trendina tugevamaks osutunud ja kaasa toonud ohvriteadlikuma ühiskonna kui iiales varem. Ohvriteadlikuma kui kirik ise. Ja just selle pinna pealt rünnatakse jätkuvalt kirikut sest seal survatakse jätkuvalt naisi ja muid vähemusgruppe ja seal juhtub ka naisepeksu ja lapseahistamist. Ilmselt mitte eriti enam kui mujal aga samas ei ole ka senine näpuga näitaja ise parem kui nood kellele ta läbi ajaloo on näpuga osutanud.

Lihtsalt tuleb probleem seestunutega lahendada  et suuremat kurja ära hoida. Ega neil endilgi kerge ei ole. Seesama kasuisa rääkis vaat et pisarsilmi kuidas ta pidi oma poja nahka pistma sest Suangi sõi teda seestpoolt. Kui sa kujutad ette kuis suangi su lapse biitsepsit mille ta ära söönud kuiva lehepuruga täis topib siis võib isa tõesti mõelda et ehk oleks parem kui ma ta ise ära sööksin.

Püüdes tõmmata paralleele kristliku possessiooniga on need täiesti olemas. Kirik mis kunagi on possessiooni laialdaselt diagnoosinud ning käsitlenud vaat et suuremat osa haigustest kui elusolendeid, kaitseb end täna lihtsalt sellega et vahel väga harva tõesti esineb sääraseid fenomene. Lugege või Eesti haiguste etioloogiat internetist. Haigused ikka elusolendid on olnud. Ja inimene kui loodu kroon neid ikka võimukeelega (väega) mõjustada on saanud, nõndasama nagu muidki olendeid endast väljaspool. Koeri ja kasse näiteks.

Ja neist vähestest fenomenidest tehakse siis filme nagu Excorcist ja Riitus mis hoiaks ehk inimesi laiemalt vähemalt kiriku mõjusfääris et kirik vähemasti teatud ekstreemoludes oleks kohaks kuhupoole inimesed pöörduvad ja abi järele tulevad. Fenomenid on olemas, kas need aga need on kellena ja millena nad endid esitavad on omaette küsimus. Ikka lõhnab pardivere järele mida keskaegsel Inglismaal Kristuse vere pähe esitati. Sama jama on nende pühade tuledega jms.

Kombaid ohverdavad sigu, mitte inimesi. Inimese hinge päästetakse Suangi käest inimest ära süües lihtsalt. Kuidagi aitab see ilmselt ka Suangi nakkust vähendada või selle ohtu vähemalt teistele inimestele.

Advertisements

1 Response to “kombai”


  1. 1 Margus 3.05.2011, 16:51

    See liignaiste ärasaatmine sarnaneb juutide segaabieludest tekkinud olukorraga. Esra kurjus ja tahe, kui too käskis lahutada endid maa rahvaist ja võõrastest naistest ning need naised ja lapsed heideti tänavale, mis tähendas nende jaoks näljasurma.


Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: