ristiinimese vabadusest

Ristiinimese vabadus tähendab seda et ta võib vaba olla. Ajas kindlasti, ruumis ei saa ta seda niiehknaa olla. Ajas saab ka ehk viimselt ka vaid mängida, ei muud. Saab kirjutamise läbi taasluua kaotatud aega. Ja saab ette kujutada kolmemõõtmelist ruumi, milles elab ronk Nestor näiteks Lahkujates. Mõte saab lennata ehkki keha ei saa.

Aga vaba inimene saab elada vaba mõttega, ei pea olema kohustatud automaatselt aktseptima kõiki kirikukogude otsuseid, vaid võib käia ka ajas enne kirikukogusid. Kumulatiivne lade ei ole alati ja igal alal kohustuslik. Dogmaatikas näiteks. Lade on iseennast autoriseeriv, ta eesmärk ongi see ja ei muud. Põlistada endapõhist rituaali et põlistada ellujäämisstrateegiat ehk sellist aja ja ruumilugemist nagu meile on kätte antud.

Tarkus on võime elada kooskõlas keskkonnaga. Religioonid on sellised viisid. Mis on põlistanud elamise keskkonnas. Keskkond on aga muutnud lausa radikaalselt. On tähtsustunud indiviid ja emotsionaalsed hõimud. 

Tähendab et ta, indiviid, ei ole kohustatud järgima kõiki fundamentalistlikke ja ortodokslikke teoloogilisi maatrikseid, millele mingi inimeste kogu on andnud “tõe” väärtuse. Pigemini tähendab see seda et ta võib minna ka aega enne kogusid, vähe sellest, võib minna koguni tagasi aega mil Jeesus ise elas. Võib olla üks tema jüngritest ja olla kohal Jeesuse jüngrite seas ja püüda seletada ning anda kohapealset reportaazhi sellest mis ta silme ees areneb. CNN Kolgatal. Ta ei pea olema Londoni lähistel vaid ta võib olla suisa epitsentris ja rääkida sellest mis ta silme ees lahti rullub. Ja seda selle hinnaga muidugi et võib ka valesti minna nagu Juudasel või viletsalt nagu Peetrusel. Aga mis tost.

Alternatiiviks on elada mütoloogilise maailmapildiga. Ja püüda painutada maailma selle järele. Selleks on suurt jõudu vaja ja tegelikult jääb sellestki väheks. Maailm ei paindu, kui miski paendub, siis sina üksi. On elementaarne et püütakse teha vahet olmal ja tõlgendusel. Kristlanegi peaks seda teha püüdma. Ja minema tagasi nii kaugele kui saab ja vähemasti mõtlema ja analüüsima. Peab avama toimikud uuesti ja kirjutama omaenda non-fiktsionaalse jutu sellest mis tõesti oli. Jutu sellest kuidas mimeetiline hullus ka teda haaras, nii Palmipuudepühal kui suurel Neljapäeval, sellest kuidas mõõk ta oma südamest läbi käis nagu Maarjal. 

Kristlasel täna sellist kohustust reeglina ei ole. Tema võtab vastu mingi suure paketi asju mida ta reeglina isegi ei tea. Seal on Pühakiri ja selle sees on Jeesus, Paulus, Johannes ja Vana Testament. Ja ta peab needki kuidagi jonksu saama omas peas. Jeesuse õpetuse sobitama Pauluse kasuistika ja Ilmutuse raamatu revanshismiga. Ja nood omakorda Vana Testamendiga võtmes – “sa ei tohi seina peale kusijaid ellu jätta”.  Ja selle jonksusaamise hinnaks on elu sellise kuri/hea jumalaga reeglina. Ja selle hinnaks on seegi et ka inimene ise muutub selliseks hea/kuriks. Et ta peab kurja uskuma. Usutunnistuses on jumalausuline kui ta seda teab aga praktikas sageli enamjaolt kuradiusuline.  

See et iga hinna eest püütakse lepitada VT julmust UT headusega lähtub sellest et püütakse panna Pühakirja unisoonis rääkima. Selle arvelt läheb unisoon aga inimeses endas kaduma. See on eetiline salto kruviga ja isegi sellega tükkis ei tule välja. Välja ei tule muidugi vaid siis kui enda vastu aus ja analüütiline olla. Muidu tuleb küll. Tegelikult on kaks liini ehk genealoogiat Piiblis, ohvrite ja ohverdajate oma ja ei pea vist siinkohal küsima kumba Jeesus kuulus.

Ohverduslik lugemine sanktsioneerib ja legitimeerib Piibli julmust ja näeb Jeesust kui mingit Jumala  trikki, kes tegi end korraks nõrgaks et siis kolmandal päeval jälle tugevaks ja tasuvaks tagasi saada. See kõlab umbes samuti nagu Restoratiivõiguse kriitika kehtiva õigusliku paradigma kohta, kus riik võtab endale tugevaks saanud ja kätte tasuva kuriteoohvri rolli.   Sama skeem.

Ristiinimese vabadus tähendab aga seda et sa oled koos Jeesusega aegade alguses palju enne kui kirikukogud hakkasid talle igast asju omistama. Ülekantavaid lisaväärtusi ja imputatsioone ja impartatsioone. Miks peab meil olema kohustus elada vaid Kirikukogude järgses ajas ja mitte eelses ajas. Ajas kui Jeesus veel ametlikult jumal ei olnud, Pühast Vaimust rääkimata?

Mina ei spiritualiseeriks probleeme, sest see on pagemise vormiks nii probleemi omaja aga ka lahendaja jaoks. See et tehakse mingist asjast vaimu küsimus. Vaimudega on raske üldiselt ja meil on selle kohta ohtralt näiteid, tõmmatakse inimene rattale, murtakse luud kondid, kastreeritakse, lohistatakse siis veel hobuste taga mitu tundi aga vaim ei lähe ikka välja. Vaimsustamine on eskapism. Aga sageli julm sealjuures.

On mitmeid variante – on isiksuse integreerimata aspekte mida ja mille väljaajamise katsetamine teeb asjad kordades hullemaks. Walter Winki järgi. Neid tuleb pigem teadvustada ja integreerida kui midagi muud. On Batesoni skisofreenia alane teooria millele andis kinnitust üks hiline Oprah saade kus ühel naisel oli väga palju minasid ehk teisi inimesi kes ta sees elasid. Selle taga on ikka lapsepõlve traumad millede eest inimene sel viisil pageb et teeb omale alateadlikult teise inimese kelleks ta hakkab. Seda radikaalsematel juhtudel. Pehmematel juhtudel aga on need ema tõmbe- ja tõukejõud milles laps ei suuda loogikat tabada mis lapsest skisofreeniku teevad. Et ema kutsub ja tõrjub korraga sest küllap on ta endaga kunagi sarnaselt tehtud.

Ja siis teeb laps omale ka mitu vastavat mina valmis et neid siis alternatiivselt pruukida. Vastavalt ema segastele signaalidele. Ma tean et mu keel ei ole täpne. Mu keelel on see viga millele Jaan juba osundas et ma pruugin sõnu nagu vanu trammipileteid. Justin on need üle triikinud aga kontrolör Sirjet me ära ei peta, ma tean. Taga targemaks, nüüd olen ma veel lisaks ostnud omale trammis kvartalipileti ja pruugin seda kvartaalselt. Mis teha. Ja otse loomulikult pruugin ma möödunud kvartali piletit. Pääasi et sõita saab, kannatage palun ära kui suudate.  

Ja on kollektiivseid mimeetilisi hullusi ehk seestumusi. Kas on ka tegelikke seestumusi ma ei tea. See et meedia neid eri filmide kaudu propageerib ei tähenda veel et on.

On fenomene mis esitavad end kui vaime ehk sisemise identiteedi väliseid sümboleid või tunnuseid. Aga kas muidu ka on, ei tea. On fenomene. Tean et inimesed tahavad ja vajavad väga tähelepanu ja on selle saamiseks valmis hakkama Gedara seestunuks ühelt poolt aga sama hästi ka prohveteiks ja eksortsistideks. Ikka selleks et vaid tähelepanu saaks. Sa võid ju nondega isikulist keelt rääkida, kes end isikutena sulle esitavad sest oluline on tagajärg. Oluline on see et inimene saaks sedapalju terveks et ta vabaneks haiglasest tarbest olla tähelepanu keskmes lõpmatult. Ja siis leiti endine seestunu istumas, riietatult ja selge aruga. Ehk inimene sai ja suutis esmakordselt ehk elus iseenda seltsis olla, ilma et oleks pidanud olemiseks end pidevalt vastu teisi põrgatama.

Selle hinnaks et sa nõustad on viimselt see et sind ennast viimsena ära süüakse. Aga peasi et inimene abi saab.

“Kui metafoor läbistab kogu diskursust, siis ta mitte vaid ei väljenda seda vaid ta ka vormib mõtteid ja väljendusi. Psühholoogid (ja ka tänased freudistid) kalduvad kujutama psüühilist energiat kui surve all olevat auru. Inimese mõistus oleks kui miski millele annab elu intinkt. Ka hälbivat käitumist ja possessiooni on nähtud kui patoloogiat.

Neuroloogiline diskursus kasutab metafoore telekommunikatsioonist, arvutiasjandusest ja kontrollisüsteemidest. Emotsioonide analüüs keerleb ümber sisemist tunnetust käsitlevate metafooride. Motivatsioon otsib valvsuse ja kaitsega seotud metafoore. Sotsiaalanalüüs kasutab kontsepte laboritööst, mehhaanilisest regulatsioonist, suhetest ja süsteemiteooriast. Korrektset vaadet ei ole. Siiski ei ole ka metafoor tühi sõnademäng. Metafoorid peavad olema harmoonias sotsiaalse ja ajaloolise kontekstiga.”

Advertisements

0 Responses to “ristiinimese vabadusest”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: