hääduse otsingul

On terve hulk inimesi, ja taas ei ole mitte mingit vahet selles kas nad on kristlased või mitte, kes ise ei praktiseeri ja kellega ei saa praktiseerida Jeesuse ja UT õpetust lepitusest ja konfliktilahendusest ega õieti midagi mida UT selgeil sõnul õpetab. Ja kui sa lähed ja teed UT sõnul ja ütled “et mulle meenus et mu vennal on midagi mu vastu.” Mis siis? See pole raske sest ma olen korduvalt niimoodi teinud. Püüdnud praktiseerida. Mitte midagi, olen proovinud. Esimene kaitseliin on see et” ma olin üllatunud et sa nõnda arvasid, mulle tundus et meie vahel on kõik korras ja hästi!” Jah aga restoratsiooni ei ole ju. Aga ju siis ei soovitagi seda. Ja siis tunned et omal on piinlik kuidas ma omas rikutuses võisin ometi arvata et meie vahel ei ole kõik korras. Et näe mõtlen ikka vaid oma rikutuse tasandil.

Teine kaitseliin on see et kui sina sellise jutuga tuled, siis nähekse seda kui nõrkuse märki ja oma süü tunnistamist. Ja siis tõuseb see kelle omaõigust su süü tunnistamine kehutab suisa lendu. Mis tostki oleks aga siis tahetakse tõsimeeli ja kohe et sa omaks võtaksid ematapud ja isatapud ja õepilastamised ehk kogu selle retoorika mida inimesed on sulle kui kõrbesse saadetule juba omas mõttes kogukondlikult ja üksikult külge pookinud. Ja nii ka ei saa. 

Üldse tundub et mina olen veel ainuke ja viimane inimene kes muretseb UT ja Jeesuse õpetuse praktiseerimine pärast siin Eestimaal. Ja minu jaoks on Jeesuse sõnad normatiivsed ja ülemad Pauluse omadest. Ja ma lasen tal igat asja alati kolm korda küsida sest ma olen lihtsalt pikaldase taipamisega. Näiteks seda – kas sa armastad mind. Igal hommikul kolm korda. Ma lihtsalt imestan kui tuleb välja et teised on veelgi pikaldasema taipamisega. Et polegi taibanud. Aga eks nad ole omadesse kasuistikatesse ära uppunud ja enam neist eetilistest laugast välja ei saagi.

Lihtsalt selle pärast ei saada praktiseerida UT õpetust et selle asemel on neil/meil mingi omaenda omaõiguse õpetus mille üheks osaks on demoniseerimine kas siis selle läbi et keegi kurjavaimudega ühte seltsi arvatakse ja/või surnuks vaikitakse. Ja siis on veel tänitajad – need kes tulevad ja ei lõpeta iial ära. Hiiobi sõbrad. Ja Pühakirja retoorikat pruugitakse küll hää meelega aga ikka omaõiguse osana mitte vastupidi et lastaks PK õpetusel ka oma omaõigust selitada ja vallata. 

Mul on neist kahju aga ma ei 0ska ka noid aidata. Ja ega siin uskkonna vahet ei ole. Lihtsalt vabakirikud pruugivad enam religioosset terminoloogiat mis võetakse peamiselt Pauluselt ja mujal UT-st. Alates peale sellest – patust PV vastu, ja seda diagnoosi siis sageli heldesti kohaldatakse. Aga sama kergesti siis ka igast muid demoniseeringuid. Sind asetatakse seltsi kurjavaimude ja saadanase endaga ja kohe ei laiene sulle Jeesuse õpetus armastusest ja andestusest. Sest kuradit ei tohi armastada, vaid ainult sõidelda ja ajada igast kohtadesse, peamiselt küll välja igast kohtadest aga kuhugile peab ta ka siis minema kui ta välja läheb. Lihtsalt välja? Hmm. Õue? Või kuhu siis?

 “Olgu ta su meelest nagu “tölner ja patune” ehk teisisõnu kanna ta maha. See on üks kaitseliin. Sildista lõplikult ära. Ja tehakse nii ehkki Jeesuse sõnul sa juba “lolliks” sildistamise eest põrgusse lähed.  Ja nõnda tehaksegi tühjaks Jeesuse õpetus. Või tehakse seda siis mingi õpetusliku “tõe” nimel. Näiteks ei meeldi mulle naispreestrid, no saate ise aru küll, kui ta ikka käib kauboiruudulise pastoripluusiga ja seljakoti ja põlvpükste ja potastega (krassovki!) ja otse loomulikult mitte ühe kaupa vaid seda kõike korraga siis on ikka liiast küll. Ja räägib kimeda häälega mis vahel falsetiks üle läheb no mis Kristuse kehastus ta siis on? Meelevallaga mehed räägivad madala häälega.

Noo siis kinnitab see minu traditsioonilise ilumeele haavang vaid seda teolooglist põhimõtet mis mul on – et Kristust kehastada saab ja tohib vaid mees. Sest….Jumalat kehastada võis vaid Kristus (mees). Selliseid naispastoried keda kirjeldasin on skandinaavia täis. Need haavavad ilumeelt või on lihtsalt veidrad ja huvitavad (mulle). Kuhugimaani. Aga kui sina näiteks nonde poolt oled siis oled sa liberaal – liberaalid ei usu aga “keda kuraditki” ja on ilmselt just seetõttu just sellesama kurdiga mestis keda nad ei usu. Nende meelest kes usuvad kuradisse.

 Aga hea küll eks ole sest räägitud ju ka. Ja ega keegi ümber ei mõtle reeglina. Kusagiltmaalt ei ole inimesed lihtsalt enam võimelised muutuma, rääkigu UT mida tahes. Võimetud, nagu lõtv amb. Piibli sõnul enam ei vinnasta sa sellist, keegi ei vinnasta. Ta ise ammugi mitte. Ehk mingi vaimne viagra aitaks vinnastuda aga see on nali. Ja kui ei vinnasta siis ei vennastu ka. Lihtsalt määrib ära kui jälle sisse astud muud midagi või kasvõi riivamisi kokku puutud. Aga Jumal nondega. Olen vabanenud oma viimastestki referentsgruppidest ja hea kerge tunne on. Läksid ise viimaks. Ja osade eest tuli jalga lasta lihtsalt.

Jah, kurb et kusagil eheda ugrikurjuse eest asüüli ei pakuta. Võiks kuulutada lausa maailma kultuuripärandiks ugrikurjuse selle erinevates esinemisvormides nagu näiteks religioosses, talupoeglikus jm avaldusvormides. Ja võtta kaitse alla ning koguda siis sinna Rocca al Maresse kokku. Et kus tuleb suitsutarest välja ja kukub tänitama nagu Oru Pearu. Ja see ongi ju meie suure rahvusromaani sisu. Mis hoolimata ajutistest koomilistest elementidest on ikkagi masendav.

Isegi nood kellest sa kord lugu pidasid olid nii kohutavad omades Kaifaslikes rollides et raske on sellele tagantjärgigi mõelda. Ehe kogukondlikult legitimeeritud kurjus. Ja ometi ei ole see kurja tunne mind vallanud vaid ikka on suured varud häädusi hinge taga mis võivad säält veel vallanduda. Et käin muudkui ringi ja küsin et kuule vend ega sul midagi mu vastu ole. Kuni leian selle kes ütleb et tead mul on küll.

Aga kui sa mehhanismest aru saad ja sellest et mingi koosluse nimel toimlemine ongi ainus mehhanism mida inimesed tunnevad mis nonde endi silmis nende kurjuse ära legitimeerib ja “hääks” teeb, siis on kergem andestada. Aint kui nad Jeesuse ees sama argumentatsiooni pruugivad et kuule Jeesus sa nägid ju konteksti ja et ohus oli kogu projekti rahastamine, siis ütleb ehk Jeesus jah aga miks teie konteksti ei näinud – seda et mind just sellise argumentatsiooni alusel risti löödi, miks teie seda ei näinud, kus te silmad olid poisid. 

Hääduse otsinguil saad sa määritud ja rikutud aga sa ei tohi järele jätta. Kõige raskem osa on see – andestada noile kes ise kellelegi ei andesta. Ja kusagilt maalt olen mina ka pragmaatik. Ja saadan inimesi kõrbe Asaseline või lähen siis lihtsalt ise. Sest mul on oma rada käia ja omad märgid järjestada ja oma elu elada. Ja see on tähtsam kui mingite kurjamitega lõputult midagi selitada. Aga loodusest ja loomariigist leiab enam hääd kui ära tunned või vähemalt leiab teesklemata kurjust mis on nii ehe et ajuti häädusena tundub.

Advertisements

0 Responses to “hääduse otsingul”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: