Tundub et mingi puhastusaeg hakkab tulema. Märke on taevas ja maas. Ja kui ei ole siis paneme märgi maha. Mina nagu öeldud tegin jõuluoffensiivi ja püüdsin piiskopi vahendusel n.ö. sisuliselt ära leppida kunagiste vendadega. Mul oli kaks soovi: vabandus seljataguste hukkamõistude eest selle vahetu initsiaatori poolt ja sümboolne (avalik) zhest mis kinnitaks nendepoolset ametkondlikku head tahet minu suhtes. Vastuseks sain piiskopilt endalt nimekirja sellest mida head too kirik mulle on teinud ja küsimuse mis oli asetatud nõnda et mis õigus on mul üldse veel midagi tahta. Kusjuures mu tänamatuste/pattude nimekirja oli tehtud uus kanne mida ma varem kuulnudki polnud. Eks siis kohalikud vennad on välismaist piikoppi ses osas valgustanud. Asjad ise on tühised ja vaieldavad, olulised on nad vaid indikatiivsuse seisukohalt, minu jaoks. Jah, loomulikult olen ma patune ja mida muud ma tahan kui armu. Jumalalt ma ikka saan aga inimestelt tundub et mitte. Vähemalt sellest kraanist seda ei tule. Ja et natuke ehk väike osa ka õiguse nõudeid saaks sealjuures täidetud. Armastus rõõmutseb ühes tõega – muuseas. Parim mida pakuti oli audients mida ma ei vaja sest see ei muuda midagi. Kui üks pool ei pea/saa mitte midagi otsustada ja võib alati taanduda kollegiaalsusesse siis indiividil sellist võimalust pole. Ja kui tarvis siis saab ametkond ka väga edukalt liikuda kollegiaalsuselt individuaalsusesse tagasi ja öelda et meie küll jah aga tema näed arvab meil teistmoodi. Ja nii ongi.

Nii ma siis piiskopilegi kirjutasin et vahest proovin ehk 5a pärast jälle, ehk vennad muutuvad vahepeal. Aga kirjad olid väga indikatiivsed vabakirikliku spiritualiteedi kohta, täpsemalt siis selle kohta kuidas ametkondlikkus jumala armuga väga kummaliselt segi aetud on. Aga mis seal ka 5 aasta pärast ikka teisiti on, aint mu patunimekiri saab ilmselt tublisti täiendust selle ajaga. Ja ega muud nõuannet olegi, kui päästke end kes suudab.

Seda patunimekirja, seda et üldse niimoodi mõeldakse, näen ma kui demoniseerimise vormi mille vastu tuleb võidelda. Et tegelikkuses valitseb ikka moraalne raamatupidamine ja see loeb kes loeb ehk sellel on õigus kes raamatut peab. Sest tema esindab ja teda on rohkem. Ja ei valitse mitte sugugi Jumala suveräänne arm. Nii muutub seegi arm mida kirik peaks vahendama sageli sõltuvaks sellestsamast raamatupidamisest ja rehkendusest mis meil tolle inimese suhtes on. Sel juhul võiks ja peaks aga armuasutise kinni panema sest tingimuslikku armu pakutakse igal pool ja selleks pole kirikut vaja. Ja ehk peakski panema kinni, oleks ehk kõigil lihtsam.

Kirikut õigustab vaid tingimusteta armu jagamine, kasvõi armulauas näiteks. Kui seegi tingimuslikuks tehakse, “et katsugu ennast läbi jms” siis võib samuti kiriku kinni panna. See tingimuslikkus on aga öeldud vahetegemise kohta ehk selle kohta et me ei erista agapet armulauast ja nii nagu mina aru saan ei mitte muu kohta. Selle kohta et me ei võta armu vaid sööki.

Ja seda tingimuslikkust rõhutavad nii katoolikud kui ka vabakiriklased ühtviisi. Vaid mõnes luteri kirikus on vahel tunda suveräänse armu hõngu. Aga püütakse sedagi kirikut legalistlikuks teha. Vägisi püütakse. Nii et see selleks. Selle asja sai siis seekord jälle korda. Üldiselt on aga leebe jõulutuju siiani ja mis ma ikka – ei hakka dokumente üles panema. Lihtsalt siuke tuim tunne ja tõdemus et eks ma seda ju arvanudki ja et mida neilt siis ikka oodata oligi. Leebe leppimine. MOTT. Ma ei hooli isegi sellest punktivõidust mille ma ehk omas meeles sain. Ükstaspuha. Et sirutasin armastust otsivad katsesarved korraks teatud suunas välja ja sain aru et ei tule – no ei tule mitte. Kus ei ole,  sealt saagi tulla.

Aga vaat ei saa olla korraga koalitsioonis ja opositsioonis. Aga just seda püüavad mõned meil siin praktiseerida. Et kirikus sees ja koos kirikuga ja kiriku vastu. Kõike korraga. Sa pead vähemasti teises spiritualiteedis olema kui sa julged millelelgi osundada üldse, st et sul peaks olema teine paradigma vähemalt. Paradigmade õpetuses on seda kontrasti asja nagu üle rõhutatud  minu arvates, seda et uus paradigma vastandub vanale. Pigem on see senise kumulatiivse teadmiselademe ümberinterpreteering ja see tõlgendus vastandub ehk senisele, seda küll aga see on siiski tehtud sellesama kumulatiivsuse alusel ja põhjal.

Vabakiriklik spiritualiteet ongi määratud tõmblema lõpututes konvulsioonides. Ühelt poolt ta teoloogilist ladet liiga vähe ümber tõlgendab ja liiga aralt ja rõhutab vaid fenomenolooglist külge. Minu arvates on aga nii et kui me üldse Jeesusest kui inimesest mõtleme, siis peame me tõsimeeli kõrvale panema kõik mida dogmaatika ta kohta ütleb. St et me peame rehkenduse ise läbi tegema ja vaatama kas ülendub ta meis ja meie jaoks Jumalaks või ei. Mida see sõna siis iganes ka ei tähendaks. Dogmaatikast tagasi inimeseks reeglina enam naljalt ei saa. Ei toimu teoloogilist enesetühjendamist.  Jeesus on liialt laetud ja nii me jäämegi elama mingi mütolooglis/dogmaatilise häguga. Vaid inimene kes paljastas inimese ja suri inimesena saab saada su päästjaks. Saab sind päästa lisaks muule ka su enese eest ja su ametkondlikkusest veel peale. Dogmaatiline Jeesus tahab vaid kombetäitmist mis ei päästa. Ta tuleb inimeseks teha, tal tuleb taas inimeseks saada su enese jaoks ja su enese pärast.

Vabakiriklik spiritualiteet aga on sündinud ärkamisest ja ta ei või rahulduda millegi muu kui ärkamisega. Mida teha aga vahepeal, siis kui ärkamist ei ole. Midagi ikka on teha, on mingid fenomenoloogia esilekutsujad, kelle käte all inimesed kukuvad jms. On uued võimsad õpetused, kampaaniad ja moevoolud mis meile usa-st tulevad, näiteks või tervise ja söömiseõpetus. Mis pole päris kosher aga mõned õpetajad teevad oma kosherit ja õpetavad et näiteks krevette ei tohi süüa sest nad sealt põhjast endile mine tea mida sisse söövad. Ja et kaal tuleb normi saada nagu õpetab piiskop Thomas Yakes, kelle kooslolekul olen ma ka kord usa-s käinud. Mulle väga meeldis tema jutluselaad, mida ma omas keeles nimetan selliseks “kerimiseks” et hakkab näed mittekusagilt peale ja viimaks kerib suure asja kokku. Kunagi olid Treima Toivo minu arust sarnase stiiliga jutlustaja. Et emotsionaalselt kaasakiskuv teemaarendus. Nii et midagi ikka on ja saab teha moraalseid rivistusi ehkki see minu arust ei ole iseloomulik niivõrd karismaatilisele kristlusele kui näiteks baptistidele. Karismaadid on leebemad selles osas. Aga skandaalidest ei ole keegi kaitstud. Ja aeg-ajalt langevad meiegi tähed komeetidena üle taeva. Seegi on sellisesse spiritualiteeti juba sisse programmeeritud. Et kui sa teisi demoniseerid siis kihutad varsti ise ka üle taeva heleda jutina. Ja midagi pole teha sellised asjad kahjustavad kirikut sest mureneb jätkuval seegi viimane mis kirikust kui moraalsest kogukonnast on veel järele jäänud. Ja eks ta peagi murenema kui ta pole enam armastuse kogukond. Kes armastab on käsu täitnud. Kui ilmalik võim peab kirikumehi vastutusele võtma. Selles mõttes on asjad halvad. Aga minul sellest mingit kahjurõõmu ole. Kahju vaid inimestest eriti neist kes kannatanud on ametikandjate all, kes on nagu juba öeldud segi ajanud oma ja ametkondlikku ja Jumala oma, mida nad vahendama peaksid.

Aga seegi elatakse üle ja inimesed aetakse ära nagu tavaliselt ja kõik läheb samamoodi edasi nagu tänini, st. mitte keegi ei hakka midagi sügavuti ümber hindama ega mingit paradigmat muutma. Ja ühe patt ei ole teise õigeksmõist ja ma ei taha olla ka see Pilaatus ka kes Jeesuse arvelt Heroodesega sõbraks saab. Aga just nii ta töötab.

10 Responses to “”


  1. 1 isa Paulus 28.12.2010, 10:02

    “Kirikut õigustab vaid tingimusteta armu jagamine, kasvõi armulauas näiteks. Kui seegi tingimuslikuks tehakse, “et katsugu ennast läbi jms” siis võib samuti kiriku kinni panna.”

    Jube legalistlik ja armutu väide.

    Kes võtab esimese kivi …?

  2. 2 andrus 28.12.2010, 10:07

    Aga ole hea, arutlus läheb ju edasi, kas ma olen PK-st valesti aru saanud?

  3. 3 andrus 28.12.2010, 12:40

    Niipalju veel selgituseks et ma ei räägi siin kateerist; st mitte vaimuliku ega ametikandjana; vaid see on lihtsalt kirjalik mõtlemine. Protsess n.ö. Ei ole sugugi välistatud et lõpetan viimati Apostliku Usutunnistuse sõnadega. Intellektuaalset harakiri pole aga nõus tegema ega ka pühapäevakooli tagasi minema.

  4. 4 isa Paulus 28.12.2010, 13:14

    Vaata, selle tingimusetu armu nõudega on sihuke paradoks, et see kehtib vaid seni, kuni seda ei nõuta, vaid ka tingimusetult vastu võetakse. Sestpeale, kui keegi hakkab kelleltki tingimusetut armu nõudma, on ta ise selle tingimusetu armu reetnud ning käitub selle suhtes, kellelt ta tingimusetut armu nõuab, armutult.

    “Ma halastan, kelle peale halastan,” ütleb Jumal, eks ole?

  5. 5 andrus 28.12.2010, 13:52

    Sa oled targasti vastanud.

    No ikka, kuidas siis muidu? Ikka samamoodi. Inimeste ilmas saab nõuda aga ei saa saada. Jumalaga on aga jah nii nagu on. Halastab kellele halastab.

  6. 6 KR 28.12.2010, 16:27

    Vaat mina ei saa aru, kui Sa juba Jumalalt tingimusteta armu saad, miks Sul siis inimestelet veel vaja armu vaja on?

    Nemad kõik ju sama katki kui Sa isegi (v/o veel rohkemgi) ja neil v/o hoopis Sinult armu vaja… Sest ega see suur ametkondlikkus pole ju vanast ajast saadik kedagi Jumalale lähemale aidanud… kui, siis ikka kaugemale, võta mis periood tahes. Mooseski sai pigem karistada, et ta rahvast juhtima pidi. Reasoldatina poleks tal sellist olukordagi tekkinud, et niimoodi eksida oleks saanud…

    Vabakiriklik spiritualiteet ei ole minu jaoks automaatselt kollegiaalne ja ametkondlik võimumäng. See esimene on ikka palju kirjum pilt ja ega kritiseeriminegi saa olla eesmärk omaette.

    Ma tahaksin pakkuda elujõulist, st toimivat alternatiivi praegusele edujanule ja -kultusele, mis inimesed vaid tühjaks tõmbab ja lõhkise küna ette jätab.

    Ja veel, mina oma lihtsameelsuses usun, et perpetuaalne ärkamine on võimalik… Et tead ise, et oled ärganud ja lõpuks on tunne, et oled elanud. Ja et see ühel hetkel saavutab kriitilise massi ja jõuab sust enesest väljapoole…

  7. 7 andrus 28.12.2010, 19:07

    Jah tõsi, Kersti ütles ära. Ega mul olegi midagi vaja. Tegin lihtsalt omast arust oma parima pakkumise mis mul laual oli.

    Vahest on isegi kohatu sellises kontekstis armust rääki. Siin on pigem ametkondlik õigus versus isiklik. Kus see armu koht siin üldse on? Aint et armuasutis seda küll idee poolest aga indiviid on ka armu saand. Ja ilma asutisteta võib lausa saada.

    Aga see on pikem mõte.

  8. 8 andrus 28.12.2010, 20:36

    See ongi mu küsimus et kuis ametkondlik õigus ja armuasutis kokku käivad või ei käi. Mulle tundub et sageli ei käigi.

  9. 9 KR 28.12.2010, 20:46

    Nuh, ÕIGUS on ju hoopis teine asi.

    Ja meil on Kristuse õigus, nagu Paulus ütleb. Ja teisal, et Kristus on saanud õiguseks ja pühitsuseks ja lunastuseks. Ja tarkuseks oli vist see neljas. Et siis oma õigusest või indiviidi õigusest ei sõnagi. Ja Kristuse õigus on vist õigus lasta ennast risti külge naelutada, vastu võitlemata ja sõnagi lausumata osaks saanud ülekohtust.

    Mitte et ma arvaks, et see indiviidi õigus üldse kõrvale jääb. Jumala rehnuti raamatud on selle koha pealt väga täpsed, ainult meid ei julgustata seda oma õigust taga nõudma.

    Võtmata seisukohta, kas nad on süüdi omakohtus või mitte, võib siiski öelda, et juhul kui nad seda on, siis seda heledama leegiga saavad nad ükskord põlema, kui Jumal neid enne kätte ei saa. Ulumine ja hammaste kiristamine nende majavalitsejate jaoks, kes poisse ja tüdrukuid peksma hakkavad, nähes, et Issand viibib (Mt 25).

    Aga võimukandjatele pole ussikese õigustest mõtet rääkida… nagu isegi väidad, on nende jaoks mäng hoopis pikemate küünaldega… või nii neile tundub…

    Ja jääbki loota (st kindlalt teada) vaid seda, et Issanda päev kõik päevavalgele toob ja praegu saan hoolt kanda vaid selle üle, et ise õige poole peal sel hetkel seisaks, vaba kibedusest, hukkamõistust ja kõigest muust ballastist. Muud ei miskit… Ja tegelikult selline suhtumine ongi täis vabadust, kuigi nagu ei peaks olema…

  10. 10 KR 28.12.2010, 20:47

    Vastus 20:36-le
    Ega vist ei käi jah.


Lisa kommentaar

