kajapäevalist…

Ootame vähe enne kui traktaat jätkub. See on tõlge referaat RG raamatust. Üsna vaba sest keegi midagi tellinud ei ole. Omast heast tahtest ja huvist teen. I see satan fall like lightening…. on raamatu nimi. Miks ma seda teen, osalt ka selle pärast et tuleb varsti taas käsujuttu ajada ja selline käsukäsitlus on vähemasti värske siin meie kamaral.  Muud on nagu vähe tüütud.

Muud põhjust nagu polegi. Ärkamise üle arutlema pole ma hetkel valmis sest arvan et olen suurema osa sellest juba ära öelnud mida mul öelda on. Kristlus ei suuda pakkuda mitte mingeidki mimeetilisi eeskujusid meil siin Eestis, mis ühiskondlikult arvestatavad oleksid. Lummavusest rääkimata. Kui siis vaid ehk too kuju mida TP kehastab. Prillidega ja tark keegi ei kahtle aga mida öelda tahab – no ei saa aru.

Täna öösel olid jälle ägedad kinnisvaraunenäod. Omand on võimas asi isegi unes. Või et kummaline et ta kohe unne poeb. Kodu olla unesümboolikas elu. Vist oli nii. Ühesõnaga ostsin kellegi kodu keda ennast kodus pold. Siis ta tuli ja tuli välja et vana tuttav. Siuke lugu aga maja otsin ikka ära. Unes ei tundu raha probleemiks olema. Pigem tunded. 

Lugesin kutselise dissidendi ja oma vana hea sõbra Kaplinskise Ummamuudu-t. Et lugeda tuleb teatud keeli teada sest Eesti keel on JK sõnul gone extinct. Millest on tuline kahju. Et keele hingekese olla nood ära tapp. Ma ei tea kes. Kui Laar aga Eesti põllumajanduse ära tappis asi tal siis oli ka keelt tappa. Ja eks ole minulgi siis oma süü seoses nonde vanade trammipiletitega. Sestap ta JK veel vaid muudes keeltes kirjutab. Võro keeles eriti, see olla veel elus keel. Poolsurnud küll. Eks ta ole Judaismiga tegelend ja see vana väide tuleb ortodoksidelt et moodne Heebrea on surnud keel, kunstlik ja hinge pole. Ma arvan et eks ta sealt selle väite võttiski.

link on siin:http://jaankaplinski.blogspot.com/

Oleks küllalt huvi siis võtaks või ette. Esimese artikli väide on aga et me pole harjunud ega oska elada suurtes inimkooslustes, mis on sula tõsi. Ja et diktaatorid olid kõik nood kes tegelt juhtisid omi riike nagu perekondi. Mis ka  tõsi on. Ongi peremudel kui riigimudel tänini näiteks araabia riikides. Sealt on aga minu arust loogiline jõuda seaduse ehk reeglikeskse mudeli juurde. Juba impeeriumites on see oluline sest alamaid on eri tõugu ja karva ja monarh peab neile kõigile isaks olema. Imperaator.

Siin aga siis kuulus tsitaat tsitaadist ise:

Kun olin lukenut Puhdistuksen, minua alkoi vaivata kummallinen ajatus. Se ei tietenkään ole kirjaimellisesti tosi, mutta päässäni pyöri: S.O. ei ole itse kirjoittanut tuota kirjaa, vaan sen on pistänyt kasaan joukko viihdeteollisuuden huippuammattilaisia. Hehän osaavat kaikki kikat ja tehokeinot: kuinka rakennetaan vetävä juoni (uusi, mutta kuitenkin kliseinen ja sopivasti ennakoitava), vetäviä henkilöhahmoja (uusia, mutta kuitenkin ikivanhojen arkkityyppien toisintoja) ? ja kuinka päälle päätteeksi kirjailijasta itsestäänkin luodaan ?selvästi erottuva brändi?. Koko komeuden pitää tietenkin uida myös poliittisen valtavirran suuntaisesti (mutta kuitenkin niin, että se näyttää kapinalliselta, vastavirtaan pyristelyltä).

Näin mieleni silmin myös, kuinka tuo koneisto ahmii kitaansa aineksia virolaisten elämästä ja muokkaa ne säälittä kulttuuriteollisuuden standardoiruiksi tuotteiksi. Jonkinlaista PUHDISTUSTA lienee sekin. Siinä on myös ryöstön tai hyväksikäytön maku.

http://www.hs.fi/english/article/International+acclaim+for+Sofi+Oksanen%E2%80%99s+iPurgei+annoys+some+in+Estonia/1135260695813

Võtavad meie eluainese ja teevad standardiseeritud liinitooteks. Ja me ei taha algul anda et liiga püha ja intiimne ja liiga meie endi oma aga nad küsivad ju nii paganama ilusti ja võtavad ikka sest kuidas saakski me seda endile hoida. Tegelikult me ju tahame anda. Kui aga toode kuulsaks saab siis hakkame kiunuma et meid pole suurt meeles peetud mujal kui vaid toote koostist markeerival kirjel toote küljel.

Sisaldab: Eesti rahva kannatusi 17%; Eesti kibedust ja kadedust 6,7 %; Soome sisu/Eesti jonn 3,5%; Standartseid rahvusvahelisi klisheesid4,3 % jne. Looduslikke ja looduslähedasi maitse ja värvaineid E3465 jms. Kamarat kah kindlasti 2% ja Sool1,2%, Vesi 4,1% jne.

Kaplinskis on vana trixter, nii nagu iga suurem loovinimene püüdleb temagi teiselepoole hääd ja kurja. Ja kui ta sinna ei jõua ega ta siis mingi looja ka pole. Tundub aga et Oksanen oma klisheedega pakub enam lihtsaid tundemudeleid inimestele kui trixterid suudavad. Sest iga looja on hea ja kurja liigitaja ja segaja. Nii nagu iga teoloog peab uuesti kogu rehkenduse läbi tegema. Algusest peale – loomisloost kuni taevase linnani välja. Peab uuesti eritlema. Kui ta ei tee saab ta vaid deklareerija olla mitte teoloog. Deklaratsioonid on aga igavad. Olla kiriku kui õpetusameti kandja kuulutaja – uh kui igav see oleks olla.

Ma arvan et ma saan tast aru ehkki ta minu jaoks kehastab ohtu mille teiseks nimeks võiks ehk olla Johannes Vares- Barbarus. Mulle meeldiks ka mõelda et mul on kusagil põhjusmõtted mis ei lubaks ehk mul võtta Johannese rolli aga ega ma lõpuni selles kindel ei ole. Ilmselt mind lihtsalt sellistest valikutest säästetakse kuna olen liialt tühine ja vähetähtis. Ja aeg on teine.

http://et.wikipedia.org/wiki/Trikster . Triksteri maaletooja on loomulikult Hasso Krull. Viga neil härrastel on aga selles et see kuju on liialt piiritletud, minu arvates nii zanriliselt kui ka etniliselt. Pigemini näeksin ma seda tükkis ja koos Nietzsche inimesega teispool hääd ja kurja. Inimesena teispool konventsiooni ja kokkulepet mis määrab hää ja kurja. Teiselpool saab olla vaid kuningas või ohver või siis ehk roll mis kombineerib mõlemat ehk ohverkuningas või kuningohver. Kuna monarhia on alati variatsioon ohvri teemal siis vahel juhtub et lõimetisaeg ohvrivaliku ja ohverdamise vahel pikeneb ja ohvriprivileegid nagu näiteks (tombstone pizza – ühes USA reklaamis või klaas rummi ja sigaret) muutuvad kuninga võimuatribuutideks ehk küll ohver valitseja töökirjeldusest iialgi kuhugile päriselt ära ei kao. Pizzakarp jääb alati trooni alla koos koni ja tühja kleepuva pitsiga. n.ö. Konventsiooniülesus määrab ta teiselepoole joont kas tapetavaks või valitsejaks. Valitsejana peab ta muidugi konventsiooni uueks looma. Ajalooliselt on aga trixter see tegelane kes on teiselpool hääd/kurja selleski mõttes et temale kui konventsiooni loojale konventsioon tagantjärgi ei laiene. Ta elu osad osised muutuvad käskudeks ja teised tabudeks/keeldudeks et mitte käivitada taas sedasama kriisi milles too kunagine heeros elas ja misläbi ta otsa leidis.  Või/ja mille ta lahendas. 

Aga tubli jonnija on ta JK küll. Ja mis on veel parem jonnimiseks kui see et mina teiega ühte keelt ei kirjuta. Väga radikaalne. Mina kirjutan. Resussiteerin seda va keelt. Teen talle suust suhu. Ja keelt kõrva. He vedel keel ju pole ära formaliseeritud, enamike asjade kohta ütle kuidas tahad sest keegi ei tea kuidas tuleks täpselt öelda. Inglise keeles tuleb täpselt öelda sest keel on teistpidi vedel st kui sa hakkad ise sõnu kokku panema ei saa sust enam keegi aru. Formalism tagab inglise keeles ühiseltmõistetavuse. Eesti keeles aga selleks tõesti aru saamine. Minu arust ei küsita meil kui kellegiga kohvikusse lähed et kas lihtsalt kofima või on see kohting. Või kofting. Et zanr määratleb intentsiooni. Võib olla ma lihtsalt enam ei tea kuis asjad on. Aga määramatus on ju kuhugimaani tore. Lõpuks määratakse ja määratletakse meid ju niikuinii ära. Daatumite ja nimega.

Advertisements

2 Responses to “kajapäevalist…”


  1. 1 jahutaja 13.11.2010, 23:26

    TP on nagu sisukord. Kui oled sisukorda lugenud, siis oled lugenud kogu raamatut. Iga piisk on ühtlasi ka meri või kuda see nüüdoligi. TP on guru. Ka sekulaarsetele, saab lugeda ilma, et töökaaslaste ees häbeneme peaks 🙂

    Nagu lasteraamatus- Šahh Madan, annan sulle kogu mmailma saladused ühe suhkruprääniku eest. Hakkad taskutes tuhnima, aga suhkrupräänikut ei leia. Aga halvaakompveki eest ei anta 🙂

    (mõnes mõttes on TP pastiššid ja papagoid nagu Oksaneni Baby Jane- rohkem otsid ikka teksti taha peitunud kirjutajat)

  2. 2 andrus 14.11.2010, 13:16

    Jah see on sul ilusti öeldud TP kohta küll. Mina annaks ka TP-le GP.

    Tark mees kes söendab käia oma teed.


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: