Kolmekordne

Täna nalja ei tee. Oops kolmeraudne oli. Peeter Oja käitus nigu islamifunda peale Taani karikatuure. Aga ei maksa vist arvata et see töötaks. Mingi SL Õhtulehe boikott. Inimestel on suurem hirm et nad millestki ilma jäävad kui nad lehte ei osta, pealegi saab ju ostamata ka lehte netist lugeda. Vaenlane oli Ojal selgesti markeeritud ja rünnak terav. Mõni lihtsam vend läheks selle jutu peale ja annaks kohe ära kui ta vaid seda va Koorbergi teaks või tunneks. Aga mina ka nägupidi seda venda ei tea. Lehele oli siuke saade aga vast üksnes suureks reklaamiks. Peeter aga viitas rahvuslikule uhkusele jms. Üldiselt on selge et Oja tuleks saata viharvile. Kui ikka mees on saates näost kahvatu ja ta alahuul väriseb siis on ta samas seisundis nagu toona pesulas teist autojuhti rünnates. See pole näitlemine, see on ehe vahkviha. Ja kui see veel pealegi sedavõrd kergesti tuleb siis on ta ohtlik küll. Aga teema läks hästi kokku omaenda eilaste mõtetega sellest kuis Soome vennad/õed oskavad meie koore riisuda sest nad on lihtsalt mõne koha pealt arenenumad ja kõik. Eestlased on aga endid nii surmtõsiselt võtvad olesed et kui nad liiga kõrgele jõuavad siis ei suuda nad seda ise ka ära usku. Pets on aga meie Zhirinovski, kloun ja lapsesuu kes ei kardaks ka otse eetris rünnata. Kelle jaoks kõik geniaalne on võluvalt lihtne. Aga vast vajame me sääraseid eesütlejaid ja kui vaid saaks siis oleks ka tõrv ja suled käepärast. Ja pärast oleks hea ja kerge tunne – peale loomastumist ma mõtlen. Kui inimene ikka oma instinktid valla laseb siis on ehk pärast hea tunne peale mõistuse hullusärgist ajutist pääsemist. Teeme peegli ees sotsiaalse näo jälle ette ja…..sukeldume igapäistesse väikestesse reeglistatud rivaliteetidesse. Kas see ei olegi see va autentsuse eetika millest eksistentsialistid räägivad. Et kõik ehe ja autentne on ka eetiline. Nõus kuhugimaani ainult et selle mööndega et inimene ei ole selline individualist nagu nad näha sooviksid. Ja see va autentsus vallandub ma pakun et just nimelt siis kui ollakse hulgakesi koos.

Käsud 6-9 on lihtsad ja lühidad. Sa ei tohi tappa; sa ei tohi abielu rikkuda; sa ei tohi varastada; sa ei tohi valet tunnistada. Kümnes käsk on erinev, selle asemele et keelata tegu keelatakse selles iha. Sa ei tohi himustada oma ligimese koda……naist, teenijat, eeslit, ega midagi mis talle kuulub. Kusjuures himu  olekski  parem tõlkida ihaks. See on sama sõna millega Eva ihales õuna, see mis juhtis inimese nö. pärispattu. Ehk teisisõnu ongi iha ja ihalemine pärispatu olemus. Eriti veel selles ihas teisele ahvatluseks olemine. Kümnes käsk keelab laiemalt võttes kogu iha, iha ja ihalemise kui sellise. Väljatoodu on vaid näide kõige sagedasematest ihalusobjektidest. Kas ei ründa religioon siinkohal inimeseksolemise juurt ja olemust?

1968 aasta mässu loosungiks oli Pariisis – on keelatud keelata. Mis juhtuks kui see üldiseim iha ihaleda oleks lubatud ja mitte keelatud? Ilmselt oleks tagajärjeks bellum omnium contra omanes ehk kõikide sõda kõikide vastu.  Kui me peame kultuuris olevaid käske liigseiks siis peame me vabaduse andma iga inimese individuaalsetele ihadele. Või peaksime eeldama et inimesel ei ole ehk sellist loomupärast ihalust teise inimese omandi järele. Tõde on vastupidine – me kaldume ihalema ligimese omandit ja järgima tema ihasid. See aga tähendab et rivaliteet eksisteerib inimsootsiumi südames. See rivaliteet ohustab pidevalt kogukonna harmooniat ja ellujäämist. Rivaliteedil on omadus lõõmutada rivaliteete enda ümber.  See tõde on sedavõrd alandav meie individuaalsuse kontseptile et me eelistame näidelda nagu seda ei eksisteerikski. Selline ükskõiksus tänapäeval on luksus mida väikesed kogukonnad muiste ei saanud endale lubada.. Nõnda on viimane käsk suunatud kogukonna sisemise vägivalla vastu.

Tundub nagu oleks me dekaloogi lugedes juures seaduseloome protsessile. Et ära hoida võitlemist keelab seaduseandja esiti kõik objektid mis seda põhjustavad ja teeb sellekohase nimekirja. Ta saab aga varsti aru et objekte on liiast nimetamiseks. Nii katkestab ta protsessi sest objektid vahelduvad niiehknaa ja pöördub pigemini selle poole mis ei muutu. Õigupoolest pöördub ligimese enda poole. Sest üks neist ihaleb ikka seda mis teisel on. On selge et ligimene peab teise asju ihaldusväärseiks. Seega võtab nüüd ligimene ise sisse järgmises keelus ihaldatava objekti koha ja seda väljendavad sõnad “ega midagi mis su ligimese oma on”.  Nõnda skitseerib kümnes käsk meile muutust iha mõistmisel. Me arvame et iha on objektiivne või subjektiivne aga tegelikkuses tuleneb see kolmandalt osapoolest mis objekti väärtustab. Selleks kolmandaks osapooleks on tavaliselt lähim ehk ligimene. Et säiliks rahu inimeste vahel on oluline defineerida käske selle äärmiselt olulise fakti valgel: meie ligimene on meie ihade mudel. See on see mida ma (R.G.)kutsun mimeetiliseks ihaks.

Mimeetiline iha ei vii mitte alati konfliktini ehkki ta teeb seda sageli põhjustel mis ilmnevad kümnendast käsust. Objekt mida ma ihalen kadedalt imiteerides oma ligimest kes kavatseb seda objekti omale hoida, ilma et tal tuleks mõttessegi seda ilma võitluseta käest anda. Mu iha saab selle läbi küll väiksemaks aga selle asemel et valida uut objekti võib mu iha hoopis kasvada imiteerides oma mudelit.

Opositsioon ärritab iha, eriti kui see tuleb inimeselt kes iha samas ka inspireerib. Kui talt esiti vastuhakku ei tule siis tuleb seda hiljem sest ligimese iha imiteerimine toodab rivaliteeti ja rivaliteet omakorda toodab imitatsiooni.. Rivaali vastuhakk legitimeerib iha andes objektile väärtust.  Imitatsioon intensifeerub ning muutub vaenulikkuseks aga rivaalid teevad kõik võimaliku et seda intensifikatsiooni üksteise ja endi eest varjata. Imiteerides ligimese iha annan ma talle tunda et väärtustades seda mida ta väärtustab teeb ta õieti, omades seda mida ta omab ning ta iha intensifeerub veelgi seeläbi. Üldreegliks on et vaikne ja probleemideta omand nõrgendab iha. 

Mees kelle naist ma (R.G. sic!) ihalen näiteks on ehk lakanud oma naist ise ihalemast. Kohtudes minu ihaga ta naise järgi ärkab temagi iha taas ellu. Iha mimeetiline olemus on seeläbi seotud inimsuhetega. Lääneilma sotsiaalteadused näevad konflikti aga ikka kui midagi juhtumisi ettetulevat ning seega ka ettenägematut ja ennustamatut. Nad ei ole pimedad vaid mimeetilise rivaliteedi  suhtes selles maailmas  vaid ka selle suhtes mida see rivaliteet varjab  – oma ligimene (naabri) ebajumalikustamise suhtes. See idolaatria on seotud ka meie endi idolaatriaga. Mida enam me püüame teenida iseendid ja olla head individualistid seda enam oleme me ka sunnitud teenima oma rivaale selles kultuses mis sageli muutub vihkamiseks.

Konfliktid tulenevad seega sellest kahekordsest idolaatriast, nii enese kui ka teise teenimisest ning see ongi inimvägivalla peamiseks põhjuseks. Et ära hoida seda idolaatriat annab Mooses käsu armasta oma ligimest nagu iseennast. 3 Ms 19:18. Et mitte enam ega vähem kui iseennast. Mimeetiline rivaliteet on seega peamiseks vägivalla allikaks, rivaliteet mis tuleneb mudeli imiteerimisest mis muutub rivaaliks või siis ehk rivaali imititeerimisest kes muutub mudeliks.  Konfliktid pole seega juhuslikud ei ole need ka tulenevad pelgalt intinktidest või agressioonist. Mimeetilised rivaliteedid võivad muutuda sedavõrd intensiivseteks et rivaalid teevad kõik et teist poolt alandada….Neli konkreetset objekti eelnevad kümnendale käsule. Kümnes käsk aga keelab iha enda, ehk ihaldada midagi mis kuulub ligimesele. Kui me lakkame ihalemast naabri omandit siis ei pane ma ka korda mõrva, abielurikkumist, vargust või valetunnistust. Kui me peame kümnendat käsku siis on ka neli eelnenut üleliigsed.

Dekaloog võtab kõige akuutsemad asjad kõigepealt käsile selleks et ära hoida vägivalda. Seejärel pöördub see põhjuse pole  ja paljastab iha mida naaber inspireerib. Dekaloog keelab iha selles osas kuivõrd see on emma kumma naabri omandis. Dekaloog ei ole aga võimeline keelama kõiki iha poolt sütitatud rivaliteete.

Advertisements

0 Responses to “Kolmekordne”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: