Tervitus

http://www.amnh.org/news/2009/12/the-known-universe/

ülikõva film

Ega olegi midagi nagu öelda täna. Eile sai filmi prohvet vaadatud. Et näed 2 minutit ette. Ja tuumapomm ja kurjad venelased. Eks need meeriklased ole aastakümneid omale suurt vaenlast esile mananud. Hollywood on selleks oma parima teinud. Mõni ime siis et säärase suure tellimuse peale viimaks vaenlane  ka kohale saabus. Al Quaeda. See on umbes sarnane asi nagu osadel kristlastel kuradiga, et tegeled temaga hommikust õhtuni ja mõtled talle detaile külge ja mõni ime siis kui ta viimaks tulebki. Või pead siis ehk hädaga ise seda neile tegema, nagu jõuluvana.  Teine liin filmis oli ikka romantiline, see et kas naine usaldab sotsiopaadist meest kelle kohta on just FBI poolt öeldud kesteabkõikmida või usaldab oma sisetunnet. See on ilus liin. Kas me usaldame seda põhitooni mida me teises inimeses tajume või takerdume me igast aksessuaaride taha. Põhitooni tuleb usaldada, ütlen ma. Aamen. Mina usun inimesse küll ainult et üheskoos tuleb neil see instinkt külge ja nad hakkavad kummaliselt käituma. Ja sageli ongi nii et süda ütleb üht aga FBI ütleb bussis teist või ütleb teist keegi teine inimene või juhatus või nõukogu. Ja ongi kõik.

Veelgi enam pädeb see koguduses kui ei usaldata enam sinu head põhitooni ja siis võib seda julgesti reetmiseks nimetada. Aamen. Just. Kui sul ei ole enam usaldavat põhitooni sinu eluavaldustes siis oled sa juba põrgusse jõudnud. Mul veel on eriti indiviidide suhtes. Mõnes mõttes on järjest enam. Ja viktimiseeriva kogukonna suhtes teisalt järjest vähem. Kogukondadega on nii et peavad täpsed lepingud olema. See vahel natuke aitab ja viktimiseerimisruum jääb ahtaks sest selline tsiviilriitus võtab pinged maha. Veekord et selge oleks ma ei mängi mingit ohvrit ma lihtsalt täiesti jahedalt ja emotsionaalselt külmalt ütlen et minuga tehti nii. Emotsioone enam ei ole. On konstanteeringud ja analüüs. Ja nüüd ei peaks kõik kogudusekaitsjad hakkama selle peale ühe koha peal hüppama ja mulle mingeid süüdistusi välja mõtlema et endid oma meelelaadi ja kogudust õigustada. Pole tarvis. Miks ei peaks mul olema õigus minuga sündinut analüüsida. See on fenomen mis mind huvitab. Ega ma enne rahu saa kui olen selle raamatusse raiunud. Vaikselt ma kirjutan ehk saab aasta paari pärast valmis. Meie hilisajalugu ehk Eesti lood. Väljaandja on kah juba leitud. 

Et ei usaldatud antud juhul siis, nimelt minu juhul, minu kui inimese põhitooni vaid aksessuaare ja seda mida FBI sulle kusagil nurga taga bussis ütleb. Aga ärgem enam detailidesse laskugem. Mina jään niikuinii kuni mulle hingeõhku ninna antakse oma juttu ajama nagu Hiiob ja ootan jumalikku sekkumist kus Ta ise küsiks nende “vendade” käest et kus ta siis olite kui ma Leviaatanit tegin. Mina nõuan ja jäängi nõudma keisri kohut. Ja valmistan seni vaikselt materjale ette.

Koguduses toimivad aga kõik needsamad sotsiaalsed dünaamikad mis saapavabrikuski, selle vahega loomulikult et leping on hämar ja mitte detailiseeritud. Aga kõik needsamad ohverdusmehhanismid ja tegelikult toimivad nad seda ehedamalt et leping on sedavõrd hämar. Kogudussevõtmisel vist mingi suuline leping ju ikkagi sõlmitakse ja sellest ei saa muidu naljalt lahti kui läbi hereesia või kõlbelise kõhetumise. Väiksemad asjad ei päde hästi. Näiteks või see et suurem jagu vendi papiste heast veinist lugu peavad mis neile aga keelatud on. Ja nii on üldse nende identiteedijoontega mida aetakse et loovad nad segadust ja jama ja pole neid tarvis. Kuigivõrd muidugi on tarvis aga pigemini võiks need rõhutada minu arvates armastust ja hea tegemist kui midagi muud. Kuna aga igast inimkogukond  on oma olemuselt viktimiseeriv kogukond siis on neil seda aeg-ajalt vaja sotsiaalseks formatsiooniks.  Mida hämaram leping seda enam on tarvis. Et aetakse mingi lumesahaga läbi koguduse ja kohe tekib segadus ehk see mida mõned ärkamiseks nimetavad, tekib uus värske perestroika ehk ümbergrupeerumine ümber lumesaha poolt aetud vao. Ja kui veel sahajuht ütleb et vaost paremal pool on õiged inimesed aga vasakul valed siis läheb lahti. Ärkamine ei ole midagi muud kui sellise moraalse vao ajamine ja tõsiselt võtma hakkamine. Et võetakse vastu mingi deklaratiivne dokument näiteks. Mina ei jääks silmakirjaks sellisesse kogudusse kus inimesi nõndamoodi väntsutatakse. Ja siis kohe lähebki lahti ägedamaks viktimiseerimiseks nende uute või taasdeklareeritud identiteedijoonte ümber ja nimel. Nende osas kes jäävad vaost emmale kummale poole.

Ja inimestel eriti naisinimestel on kohutavalt emotsionaalset rammu et kasvõi rauda kõveraks keerata saati siis inimest. Et jõustada viktimiseeringuid nii ette kui tagantjärgi. Et ikka ise ja kõik muudki teaks et õige asja nimel.  Mina olen aga jõudnud sinna paika et ma ei vihka inimest millegi alusel mida ta teinud on. Veelgi hullem oleks aga vihata mingi konstitueeriva identeedijoone alusel. Ja ei jäägi enam siis midagi mida vihata peale viktimiseeriva kogukonna. Seda ma vihkan. Aga kuna nad ei tea mida nad teevad siis tuleb neilegi seni andeks anda kuni nad teadma hakkavad ja omalt poolt tuleb püüda kõike teha et nad teadma hakkaksid ja ei mõtleks endale endi õigustuseks uusi süüdistusi välja.

Mul siuke amet et ei tohi usku inimese sisse kaotada. Kummalisel ajal elame mil kogukond surmapattu ei pea aga kristlaskond peab ikka. Aeg mil tuleks õppida et halastust on tarvis mitte ohvrit. Ja halastust tuleb halastusasutusel õppida sekulaarselt riigilt mis inimest kunagi päris maha ei kriipsuta. Enamik ütleb nii et saa selliseks enne ja siis räägime. Ja veel niipalju et moraalne omaõigus on parimaks viktimiseerimise pärmiks mida üldse annab välja mõelda. Eriti kogukondlik. Korralikud Ungari kristlased lasid toimuda juuditapul ja mida oleksidki nad saanud teha. Ja siis pidi üks kõlbeliselt kõhetunud aga hea üldtooniga mees hakkama seadusi väänama et juute päästa ja seda täiesti omal initsiatiivil. Petma ja slikerdama hea asja nimel. Kui sa seda enne teinud pole siis ega sa enam juuditapu ajalgi seda tehtud saa. Ma mõtlen teiste elupäästeks petmist ja slikerdamist. Ja moraal on paradoksaalne pigemini kui literaalne.

0 Responses to “Tervitus”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

