tulge minu juurde

…kõik kes teie ohverdatud ja viktimiseeritud olete  ja mina… aitan teil teadvustada teiega toimunut. Aga märtripoosidega ärge tulge sest nendega tahate te ise endile moraalset kapitali teenida. Ja sellega ei ole mul asja. 

Ehk aitan ma vähemalt niigi palju et te ise teistele sedasama ei teeks. Või kui ka teete siis ainult väga õige asja eest.  Siinkohal lähebki asi keeruliseks.Mis asi on väga õige asi? See on isikute lõikes erinev.

Teades mis toimub ja kuidas kogukond funktsioneerib tekiks nagu väike sümpaatia ka teise poole vastu. Ja siis ei jäägi enam muud sotsiaalset rolli kui kaasa tundva osaleja roll, mida kogukondlikes näitemängudes pole ajalooliselt ette nähtud. Kaasatundva osaleja rolli. On ainult kindlad etteantud osad, nagu õiglane ja püha kogukond versus kõlbeliselt kõhetunu, keda tuleb kõigepealt sildistada ja siis ära ajada. Sest tappa ju praegu kahjuks ei saa. Siia tuleb nüüd siis üks roll juurde, see minu oma. Et lähed mõnes asjas küll kaasa aga samas püüaks nagu seda teist poolt aidata või vähemalt mõista. Loomulikult on see reetmine kui sa vaenlasele kaasa tunned ja sedagi mitte salaja vaid üsna avalikult. Ja reetmine tähendab et sa ise liigitadki ennast vaenlaseks. Seda ma koguaeg imestangi kuidas inimesed käivad ringi ja lausa puistavad moraalseid hinnanguid enda ümber. Nad ei oskagi teistmoodi mõelda kui muudkui silte teistele selja peale kinnitades. Sest nad on niimoodi õppinud ja üles kasvatatud. Et hea/kuri muutub kasvades vaat et lausa iseeneslikult õige/valeks. Ja siis ongi nad nagu mingid sildimasinad konservivabrikus. Tulge ometi ära nende keskelt. Sest see nakkab. Tulge ära ja saage vabaks, hakake parem armastama. Ärge iial arvake et moraalsed kangelased on õiged inimesed olnud. Ei ole. Schindler või näiteks, nad on alati juba enne dissidendid või lihtsalt dekadendid olnud sest muidu poleks nad saanud teistmoodi mõelda kui nad on sattunud oludesse kus nende teistmoodi mõtlemine on hääd vilja kand. Aga kogukondlikult õiged inimesed on kõik robinal kaasa läinud juuditapmiste jms. Ja me mõtleme et me täna seda ei teeks tehes samal ajal ise sedasama mõnele teisele inimgrupile. Dzamping Dziisus.

Nii et on ohtlik olla omastarust moraalselt õige, sest sa oled seda alati ja ainult kellegiga võrreldes, seega on su identiteedi aluseks juba latentne viktimiseering. Tule ära, sa oled ohtlikus kambas. Aga kas pole ma niiehknaa mingi Javerti arvates juba reetur. Ja lugupeetav vana vaga militant on mind samuti sarnase aunimega tituleerinud, mees kellest ma siiani lugu pean. Sest ta lihtsalt üsna täiuslikult rolli kehastab. On täielikult n.ö. ära maskotistunud.

Vaat see on eetika. Ja loodusliku argumendiga siin naljalt ei vehi. Looduse või loomupärasuse argument on Paulusel peamine. Eks loodus teid õpeta. Loodus on aga uus sõna, vanades tõlgetes oli lihtsalt loom. Eks loom teid õpeta. Kõlab juba üsna erinevalt ja teisiti. Loom kui loodu, mis mitte. Et mehele on häbiks kanda pikki juukseid.1Kr 11:14Eks loodus ise õpeta teile, et mehele ei ole auks kanda pikki juukseid,

Uues piiblitõlkes on juba loodus sees ehk küll vähe. Loomust on aga küll ja küll. Loomus on looma välja vahetanud uuemates tõlgetes. Loomus kui loomujärgsus ja loomukohasus. Mis on aga loomujärgne ja loomukohane kes seda ütleb, eks Paulus ütle ja kirik ütle ka ja kogukond ütleb ka. Loodus ja au ja häbi. Mis neil ühist on. Samapalju kui Eesti mullal ja Eesti südamel. Või sama vähe. Seega on see looma ehk looduse argument nonsens, see on vaid teine nimi kogukonna arvamusele kes loodust tõlgendab ja sellele tähendusi sisse ja sellest tähendusi välja loeb. Tänaste meditsiinieetiliste küsimuste puhul läheb aga asi hoopis kummaliseks. Oleks Paulus täna elamas, arutleks ta nii eks loodus teid ju ise õpeta et naisele on kombeks omaenda viljastatud munarakku omas ihus kanda ja mitte võõrast. Või midagi taolist. Üldiselt hakkab aga oma mõte tänu kirjutamisele viimaks selginema ja siis on aeg nagu ikka – aeg uueks õppematerjaliks. Girardi teooria lunastuslik aspekt on kõige kontroversiaalsem ja kõige enam, ma ütleks et lausa lootusetult vastuolus traditsioonilise lunastustõlgendusega misjärgi meid ikka nagu ma ütlen, on suurde metafüüsilisse rehkendusse sisse rehkendatud, seeläbi et jumal sai ohvri ja nii nagu Juhan Julm tappis oma poja. Ja kui juba jumal seda ise tegi siis on kõikidel kõigi aegade ohverdajatel ja viktimiseerijatel aegade lõpuni igasugune õigeksmõist ja legitimatsioon olemas. Ja igasugune vaga militantsus elab ja õitseb, see ja selline mis lähtub sellest et mida halvem seda parem. Ja on kristlasi kes relvi koguvad ja pommivarjendeid ehitavad, ehk küll masu ajal nad on pooleli jätt omad ehitamised. Ja igasugused kurjad papid saavad õilmitseda sest selle va ohverdusliku lugemise ja teoloogia järgi on ju ainuke mis loeb ustavus, nii nagu ikka igasugustes korporatiivsetes grupeeringutes ja miks mitte isegi riiklikes. Sest needki riiklikud moodustatakse poliitiliste huvigruppide alusel. Midas nõutakse töötegijalt ennekõike, küsib ka Paulus ja vastab et ta leitakse ustav olevat. Ja just selle koha peal lähevad lojaalsused lõplikult ja igavesti sassi. Lojaalsused organisatsioonile lojaalsusega jumalale või mingile jumalikule hermeneutikale või printsiibile. Ja organisatsioon asendab viimselt nood kõik. Kuulsin kord pealt arutlust kahe ametniku vahel kolmanda üle et on too kolmas alles …. ja siis ütles üks kahest, vanem ja elutargem aga ta on ustav.. Ja oligi kõik öeldud. Ustavus sellises kontekstis tähendab aga vaid üht, tähendab seda et ta ei kõhkle organisatsiooni nimel teisi ründamast ja neist lahti saamast, sest tema juhindub kogukonna kõrgematest huvidest. Kõrgemad huvid paraku vahel lausa vaat et nõuavad…. Nii ongi kangelane süüdimatu rivaliteedipaarik kes ei kõhkle võitlusse  tormamast, jätku ta siis seal pealegi kasvõi oma elu.

Aga vaga militantsus on magus teema mida annab veel pikalt lüpsta. Ja kummaline on et silmatorkavadki militandid ei koge teiste ja mittenii silmatorkavate poolt mitte mingit hukkamõistu vaid võivad oma halvasti peidetud vihkamise sõnumit vabalt varjata igaste usutehnoloogiate taha ja neid vabalt õpetada ja levitada. Kasvõi näiteks aasta alguse oikumeenilistel palvenädalatel. Ja kuulatakse ja rõõmutsetakse siiralt selle üle et kunagi meie vana hea kuri jahve võtab jälle asjad enda kätte ja maksab kõigile õiglaselt kätte. Ja meie võime seni ju kasvõi vägavallatud olla kuni ta meid oma standardite alla kutsub ja vana hea külma relva meile kätte surub ja vaenlasegi kätte näitab. Ma saan aru kuis nad mõtlevad, mõtlevad nad nii et vägivald on paratamatu ja praktiline ja seega ei saa ka jumal ise sest vaba olla. Aga mis siis kui just Jumal ise sest vaba on ja meie oma vaga militantsusega oleme Jumala vastased. Ma kardan küll et see võib vabalt niimoodi olla. Jumal pole iial vägivalda ega ühtegi ohvrit taht. Ma olen jumalale tänulik et selleks et selles  tões kristalliseeruda pidin ma ise pääsema vagade militantide ridadest kes käivad läbi maad ja mered et leida kasvõi üks hant või mans ja siis teevad nad tast hullema põrgulapse kui nad ise on. Oma ohverdusliku lugemise ja kurja jumalaga tükkis. Mul ei ole enam kaastunnet  ega tolerantsi sellise misjoni osas. Vaata neid misjonäre ja sul on selge ka see mida nad kuulutavad. Kuulutavad nad aga suurt metafüüsilist rehkendust kus kuri jumal tappis oma poja et sind õigeks ja õige asja nimel kurjaks teha. Sa võid küll vaikselt mõõka teritada ja vägivallatu olla seni kuni jumala sõjahüüd kõlab aga siis pead sa minema aadrit laskma sest sind on juba selleks kirja pandud ja sa oled juba oma sõjaväekutse kätte saanud…

Pikad pühad võtavad võhmale. Tuleb kalale minna ja lastega basseini. Muidu läheb kodus pinge kõrgeks kui midagi teha pole ja käib võitlus alati nappivate ressursside pärast nagu soojus ja kohad kamina kõrval. Ja teenistused ja matused jms. Eile sai vanadekodus  aga käidud. Imeline kuis vanadekodu oli aastaga haisuvabaks muutnud.

Advertisements

7 Responses to “tulge minu juurde”


  1. 1 Gunnar 22.12.2009, 11:42

    Pikk ja segane jutt sul. Ma ütlen palju lihtsamalt ühe lihtsa ja oma elu Jumala meele järgi elada üritanud vana mehe arvamuse.

    Kui Jumal homod, mõrvarid või muud kurja teinud inimesed oma Riiki võtab kõrvuti nendega, kes on elanud tema Sõna järgi, siis on see Jumala Pühadele näkku sülitamine. Jumalal on see õigus olemas, ma allun ta tahtele, aga maa peal ei tohiks sellise rämpsu, eriti homode, vastu olla mitte mingisugustki leebust.

    Ma tean, ma mõtlen kui patune inimene ja palun alati Jumalalt kannatlikku meelt, et mitte seda viha tunda, aga kui minu riigis on inimesed, kes sülitavad igasuguse loomulikkuse peale, kelle hinges pulbitseb Must Kurjus, nagu homodel, siis ma ei suuda seda viha talitseda ja ma ei usu, et Jumal neid hellitaks.

    Kas Jumal sülitab oma rahvale näkku? Milline patune mõte, aga ometi ma leian end Jumala Sõna lugedes ikka ja jälle sellelt mõttelt.

  2. 2 andrus 22.12.2009, 12:15

    Mnjah, oleks ju kiusatus öelda et MOTT. Küsiks aga lihtsalt et Jeesus ja variserid? Et kes kellele ja kuhu siis sülitas? Või Jeesus ja abielurikkuja naine ja variserid kividega? Siin pole tegemist pelga sülitamise vaid tapmisega pigem. Aga Jeesus laseb naise minna ja paneb vagad tapjad omade asjadega tegelema. On nii või?

  3. 3 Enn Auksmann 22.12.2009, 16:11

    Huvitav on see, et targutajad unustavad alatihti ära, mida Jeesus naisele ütles.

  4. 4 andrus 22.12.2009, 16:22

    Just nimelt Enn, tänan meelde tuletamast. Niisama lihtsalt, mine ja ära tee enam…. ja see oli alternatiiviks tapmisele. Ilus.

  5. 5 andrus 22.12.2009, 16:23

    Kas targutamisel oli halvustav alatoon? Ei lugenud välja. Ma mõtlen kirjalikult, ise nimetan ma seda nii. Kui ei meeldi siis kasuta oma vabadust mitte lugeda.

  6. 6 Enn Auksmann 22.12.2009, 17:44

    Ei olnud halvustavat alatooni. Oli imestav alatoon.

  7. 7 andrus 22.12.2009, 18:00

    Imestamine on tore. Ja ime on ka tore.


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: