Külm on

No on vast külm, pole ammu nii külm olnud. Eile sai siis jälle maad mööda hulkumas ja rändamas käidud ja inimesi õpetatud. Tänud Peetrile eilse kommi eest. See on nüüd tõsi küll et peks on lapse hilisema agressiivsusega seotud. Ja sellega kas ta ka omi lapsi ka peksab või mitte. Minu põlvkond on nigu Eduard Vilde kordus ainult et meie pole mitte võõrastelt peksa saanud vaid omadelt. Niipalju on progresserunud siis asjad. Ja seljad/tagumikud veel kirvendavad. Ja “minu esimesed triibulised” oli nagu hüümenikaotus, süütuse ja vastutamatuse kaotus, püha rituaal, misläbi sind õigete inimeste kilda vastu võeti ja misläbi sa astusid vastutusvõimeliste inimeste kilda. Mitte et seda oleks nüüd mõnuga ja asja eest teist taga tehtud aga kui ikka põhjust oli siis miks ka mitte. Ja vahel läks ju ka valesti nagu ka surmanuhtusega vahel juhtub, ikka juhtub ja just need korrad on siis meelde süübinud kui erakordse ja ülekohtuse vägivalla juhud mis hinge kibedusega täidavad. Mina ei mäleta et oleksin oma lastele enam kui ühe siraka andnud. Seda ma õigustan poisslaste puhul eriti, see on pedagoogliselt seesama mis lasta lapsel näpp kord küünlaleeki panna ja aitab, rohkem ei pane. Hilisemad asjad on enamjaolt poegadega kel on kas liiga ilmne Oidipus peale tulnud ja ke suurest emaarmastusest isatapma on kippunud või siis lihtsat puhtpragmaatilistel kaalutlustel, seoses selle et meie perele on kombeks “üks isa korraga”. Kui neid kolm on siis läheb lihtsalt logistika väga keeruliseks. 

 On ju uuritud neid Yanömamösid, http://en.wikipedia.org/wiki/Ya%CC%A7nomam%C3%B6

 indiaanlasi kes olla üks maailma kõige machomaid kultuure, kus mehed vabal ajal vaid oma võitlemistest ja armidest räägivad. Poisid võetakse seal üsna vara emade juurest ära ja tehakse neist militaarid, umbes nii nagu muistses Spartas või puna Kuubas. Ja initsatsioon ju enamikel rahvastel lisaks täiskasvanuks saamisele tähendab ka naise meelevalla alt vabanemist. Sest ega muidu mehest naisevõtjat ole ega tule kui ta naisteilmast enne välja ei lasta ja naise meelevalla alt vabaks ei saa. Mõned rahvad aga võtavad poisi juba n.ö. võõrutamisajal ema käest ära ja siis annab neist häid machotapamasinaid kasvatada küll. Mida varem võtad seda machom tuleb ja mida hiljem võtad seda pehmemate väärtustega poiss tuleb. Tüdrukutega on vast vastupidi, ma arvan aga ega ei tea.

Aga tulles tagasi selle va vägivallajutu juurde mida eile sai aretatud siis juhul kui ei õnnestu vägivallast siin maa peal niiehknaa päriselt ja lõpuni loobuda siis tõstatab see mitmeid küsimusi. Üldiselt on see aga mudeli ehk eeskuju küsimus, keda ja millist mudelit me mitteteadlikult järgime. Kas siis positiivse mimeesise mõttes või negatiivse ja rivaliteedilise mudeli mõttes. Kas me oleme lukustatud eeskuju/takistus suhtesse või püüame vastastikkuses austamises üksteisest ette jõuda. Imelikul ajal elame kui kõige enam kompleksides vaevlevad, kõige kiusakamad ja kurjemad on hakanud kristlusele tõelist karuteenet tehes kristlust propageerima olles samal ajal selle üheks halvimaks võimalikuks kehastiseks. Nood inspektor Javertid kes kõige suhtes head silma omavad peale iseendi ja peegli kust nad iseend näevad. Selle suhtes on nad puhta pimedad. Põrgu on see kui me oleme endasse pööratud ega oma enam usaldavat väljapoolepööratust teiste inimete suhtes. See on põrgu.

Tgelikult võib sisemine militaarsus ja machosus üldse mitte seotud olla välise militaarsusega. St et rahvas ei pruugi naabritega eriti sõdida ja vastupidi. Euroopat ja USA vaadates võib aga vast tõdeda küll et pehmete väärtustega eurooplased enam eriti sõdima ei kipu ja seega pole neist ka enam Euroopa väärtuste alalhoidjaid kes suudaksid Islamiga sõdida. Usa veel aga kaua temagi suudab ja jäksab.   

Aga tagasi preestrite juurde. Tegin muuseas kaks päeva jõuluvana ja tundsin end vast nii nagu transvestiidid oma lokkis habemega. Ma ei tea küll kuis nad endid tunnevad. Aga eks elu ole kostüümidraama, nii sotsiaalne kui ka tegelik, jõuluvanariided, must talaar, valge alba, suhkrutükiga särk jms. Preester on aga juba oma olemuse poolt ju esiohverdaja ja seda ta peabki olema kui ta üks õige preester ikka on. Tema peab olema nimismees kes ütleb et õige asja eest, edasi vennad, avante, võtke kinni tehke ära ja visake välja. Võtke kinni see põrgukoer, nagu Viimses Reliikvias. Katolikus veel aktualiseeritakse Kristuse ohvrit, luteris on kah midagi aga vabakirikutes on mälestamine, mäletamine ja mäletsemine ja  kõik ja mõnedes pole enam midagi. On vaid mingi eetiline õpetus kus jäävad vaid keelud ja käsud ja muud ei midagi. Kus ajaloolisest protsessis kus kogukondlikku vägivalda piirasid üheltpoolt kunagise algmõrva taasläbimäng rituaalis ja teisalt tabud/keelud mis lõid nn. sanitaartsooni ümber rivaliteeti lõõmutavate asjade ja meteeriate. Neil jääb järgi vaid sanitaartsoon ja rituaal sureb. Mulle tundub et ka Islamis on see suuresti samuti. Kas on see paratamatu seoses religioonide progressiga või ehk pigem regressiga, ma ei tea. Aga vist on mingi seos religiooni allakäigu ja sekularisatsiooniga küll. Nii nagu G teooria on ka üks suur demütologiseerimine, aga seda mitte enam Bultmanni võtmes kes tõlgendas kristlike termineid eksistentsiaalseteks, nüüd on nii et meile on ilmutatud maailma algusest varjul hoitud asju endid.  Girard paljastab sotsiaalse instinkti tuua ohvreid ja luua sotsiaalset formatsiooni läbi viktimisatsiooni.

jehuuu

Advertisements

0 Responses to “Külm on”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: