Vastuseks DT-le

“tõid teema siia tagasi, mul jäi vahepeal mulje, et sa ei taha mind siin skribamas näha.”

Ikka tahan, olen vaid vähe allergiline kui mulle tundub et mind liiast määratlema hakatakse. Sellest ka too apoloogia. Ja lausrumala kurjuse kunagise HK näitel kustutan ära.

Enesehinnagust. “Siis on häste. Vägagi häste. Mul küll oleks, kohe kindlasti. Siiralt. Ma ei julgeks iial minna kaaluma end olukorda, kus kehvavõitu tulemus ette näha. Ja ikkagist, milleks sellisel juhul ikkagi kaaluma minna? Aga ära sellele enam vasta. Ma leian küll ise ka mõned vastused sellele küsimusele.”

Ega siin olegi palju muud öelda kui et eks ta ikka edevus ole. Teada tahta. Ja jälle suurepärane tsitaat Marekilt et “oleks pidanud rahvaga rohkem litsi lööma”. Nende värvireklaam on ka suurepärane. Nagu mingi valimistealane adbustersi oma. Vali lillad….Kui tahad tagajärge siis… Ma ei tea kas tahan. Noh kutsuti ja läksin. Reaktsioonina, reaktsionäär nagu ma olen. Kõige hullem kui enam ei kutsuta. Oled üksi oma tornis. Ka erakud vajavad publikut et oma eraklikkust vahel deklareerida.

“Minul sellist küsimust pole ülesse kerkinudki. Seda juhuks, kui ühest silmanurgast mind silmas pidasid. Kui aga kerkiks, küllap ma siis leiaksin nats teised vastused. Pealegi, asjad võivad lihtsalt niisama ka olla, ilma, et miks? küsida oleks tarvet.”

Jah, päri otseselt sinu peale sel hetkel ei mõeld.

“Et siis Giradi juurde. Ja sinu enda teooriate-hüpoteeside juurde.
Ei saa veel.

Kumb enne oli, sinul, rivaliteediteooria või Girard? Sinu jaoks, pean silmas. Vastusest sõltumata väidaksin, et kui Girardi üldse polekski olemas olnud, oleksid sina tema koha sisse võtnud:-)”

Enne oli Girard, ta avas mu silmad mingis mõttes. Mina ei oleks saand ta kohta võtta. Ei anna välja, mingiski mõõdus. Tahaks ehk aga ei saa…

“Kunagi selles eas, kus vilusoofia tavainimestki kütkestab, sattusin ma tema mõtetega kohtuma. Ja ma ei jõudnud ära imestada, kuidas inimene söandab võtta endale ülesandeks kõike siin ilmas ühe valemiga, ühes võtmes ära seletada. Asendada imitatsioon mimesisega ja näha inimkonda vaid üksteise järeleaimamisega tegelemas. Kuna aga sel ajal olid põhjus-tagajärg jadad ja Maailmavõrrand (ikka see teorfüüsikute pärisvõrrand) ka mittemetafüüsilistes tekstides päevakorras, siis jäi see Girard minust sinnapaika. Ses mõttes, et leidsin analoogia füüsika ja filosoofia vahel. Et las siis suurte ajuaparaatidega isendid tegelevad nendele jõukohaste asjadega. Minu jaoks jäi oma sipelgarutiin surkida.”

Eks see ole igaste reduktsiooniliste hermeneutikate probleem. Võtmete probleem. Et palju nad avavad? Aga mõelda Peetruse võimu/meelevalla võtmed hermeneutilisteks võtmeteks on mulle meeldiv ja see on ka mu enda assotsatsioon, mille kellegi muu. Ega oskagi siinkohal enamat.

“Nüüd siis tuled sina uuesti Girardiga.

Pikaks valgub asi mu käes. Lühidalt. Võtta elu lihtsate koonditena, ühe ainsama defineeritud printsiibina kokku on absurdne! Ei suuda seda ei ohverdusteooria ega patuteooria; ei lunastus- ega rivaliteediteooria; ammugi mitte Giradi mimesiseteooria. Ka mitte erinevad jumala-teooriad. Miks peab sootsiumis vägivald enam järgimist esile kutsuma, kui armastamine, näiteks? Nojah … sinu „kurjuse lätete” loengusarjast leiaksin ma kindlasti oma hämmingule põhjendatud vastuse:-)”

Isiklikus plaanis olen ma pisut nagu maaletooja ja selle rolliga enam-vähem rahul. Sõber toob mul mingeid Hiina plaate maale ja tal läheb ka vastavalt paremini. Tegelt huvitavad mind hetkel derivaadid enam kui teooria ise. Vern Redekop näiteks. Voot teda tahaks tõlkida tõesti. Tulemid Restoratiivõiguses. Ei tead kaua mis teed minna, kas tõlkida või… Otsustasin siiski lihtsate üldistuste teed minna, et saaks asja, ka sellesama reduktsiooni veelgi ära redutseerida et ise aru saaks ja ehk mõni veel. Ei oska/julge ma siin palju enam öelda ega hinnangut anda. Eks ma ju ise õpi. Aga Girard seletab paljutki ära mida teised ei seleta. Ja viimaks on tegemist hüpoteesiga mis ei ole kitsamalt võttes verifitseeritav. Siinpool vähemalt mitte. Jäljendamine minu peas ongi mimeesis ja positiiivne mimesis tuleb ka Girardi töödes tõsi küll hiljem ja vähemas mahus. Eks ole meil kodud ja pered ja eks ole nood ehk kohad kus seda viljeleda ja mine tea kus veel. Kirikus? Aga isiklik kogemus ilmselt on määrav. Nimelt aitas G teooria mul teadvustada endaga- ja enda poolt tehtut. Elik sedasama vastuolu mis on religioossetes korporatiividentiteetides Jumal armu absoluutsuse ja selle vägagi piiratud praktiliste väljenduste vahel igapäevaelus.

“Püüan siit ka seletada, miks ratio ja usk ei sobi kokku. Miks mõtlevad usklikud vahetasid paari sajandi eest esialgse quia absurdum´i ut intelligam´i vastu välja. Ja miks minu arust peavad nad tagasi quia absurdumi kookonisse tõmbuma või siis … usust lahti ütlema.”

Ei pea, viimselt on ju G teooria ikkagi vägagi mõistuslik ja ka see on mõistuslik tõdemus et ohverdusmehhanism toimib ehedalt vaid teadvustamata elik mittemõistuslikul kujul. Mina siin vastuolu ei näe.  Kitsamalt võttes on ju ka see teooria sekulariseeriv ja religiooni lõpule viitav, ohvriteadlikkus on täna suurem kui iial varem. Sellest olen eespool kirjutanud. Ohvriteadlikkus on aga religiooni kui ohverdusmehhanismi ots. Mitte isiklikul tasandil õnneks. Neid otsi ma veel päriselt kokku ei vii aga eks vana õpetaja eeskuju ole siingi teenäitajaks, tubli katoliiklane nagu ta on. Ja see kuidas ta suudab teadlasena arutleda ustavana rangele meetodile ilma et usuargumendid ta arutlustesse siseneks on imetlusväärne. 

“PS
Ära ainult pahaks pane. Ma kah niisama, enda harimiseks, nagu üks minust paaaaalju suurem guru tavatses ikka öelda:-)”

Pahaks ei pane, võtan heaks.

1 Response to “Vastuseks DT-le”


  1. 1 DT 21.10.2009, 11:54

    Tänud reaktsioneerimast ja heaks võtmast!


Lisa kommentaar

