Võitja Kristus

Girardi teooriat peetakse lunastusteoloogiliselt Kristus Võitja teooria arenduseks ja seega peaks ta sobituma klassikalisesse teoloogiasse hästi.

On kolm peamist lunastusteooriat.

Esimest võiks eesti keeles nimetada klassikaliseks Lunastusteooriaks, mis olekski seesama Christus Victor. Seisneb selles et Aadam ja Eva põhjustasid inimkonna languse. Selleks et inimest päästa saatis Jumal oma poja kui sööda Saatanale, kes ei tea et Kristus ei saa püsivalt surra ja tapab Ta ning kaotab seeläbi õiguse inimkonnale.

On ikka meeles Ylivainio üks jutlus kus ta rääkis kuidas kristus läheb põrgu ja ütleb Saatanale: “Avaimet, avaimet tänne!” Sellesama peale poeg kunagi küsis et miks ta riidleb? Puhtalt tooni peale.

Teine on Ladina või nn objektiivne vaade ehk hüvitusteooria mille töötas välja Anselm. Kristus kannatas inimkonna eest rahuldades nõnda Jumala õiguse ja pühaduse nõuded.

Hiljem töötati protestantide poolt välja veel ka asendava karistuse teooria, kus Kristust karistati inimeste asemel selleks et Jumal saaks inimkonnale andestada. Kristuse kannatus on sealjuures näide täielikust alistumisest.

http://www.epl.ee/artikkel/381076.

Christus Victorit võib aga tõlgendada ka puhtnarratiivselt ja mittereligioosselt. Näiteks või eksistentsiaalselt või narratiivselt kui ohverdusmehhanismi teadvustajat mis eksisteerib igas inimkoosluses, eriti aga kristluses mis ongi ohvrite hääl. Tõde ohvritele tehtud ülekohtust ei jää vaka alla. Hoolimata selle religioonist või selle puudumisest. Hoolimata sellest et võitjate üle kohut ei mõisteta ja et just nemad kirjutavad ajalugu. Mikroajalugude õpetus PM-s ongi uus perspektiiv. Eesti ajalugu on mikroajalugu, õnneks on ka Poola mitte väga kauge ajalooga. Baltimaad saab natsideks tembeldada. Poolat mitte. Venemaa on aga omas käsitluses seljad kokku pannud juutide ametliku ajalooga ja selle tandemi vastu ei saa. Juutide meelest õõnestab kahe genotsiidi õpetus Holakausti erilisust.  Ei saa me ohvriteks, mitte sama heaks vähemalt nagu teised/suured rahvad. See aga et me natsid oleme annab õigustuse veelkord sõdida.

Girardi kristlusevaade ongi selline et Kristlus on ohvrit teadvustanud ja ohvrikontsept on tekkinud just tänu kristlusele. Kusagil Valgustusaja paiku on tekkinud kontsept kui säärane ja see on nüüdseks läbi käinud kõik lääneilma eluvallad ja valgustanud nood. Nii et käib lausa võidujooks ohvriksolemise eest. Saamise eest. Lääne kaasaeg on kõige ohvriteadlikum aga samas ka kõige ohvritootlikum, kuna vaeseid ohvriteks sõna otseses mõttes ei peeta. Jeesus pidas, nii et siin on mööda lastud. See on Jumalariigi tulemise märk et vaestele kuulutatakse evangeeliumi.

Viktimoloogia kui teadus sündis 1947 .  Ehk pole homode ohvritravestia siiski veel viimane vaatus lääneilmas ja neile minu poolt omistatud tähelepanu siiski pisut liigne. Ehk on viimaseks vaatuseks kurjategija surm ja lõplikult ohvriks muutumine. Nii nagu nõiad said haigeteks, saavad ehk ka kurjategijad kunagi. Ja see on lääneilma ots ja lõpp aga enne tulevad peale uued ja agressiivsed ohverdajad kes ei teadvusta midagi ja keda lääne poliitkorrektsus vaid julgustab. Trooja hobune on juba sees ja sisselastud ja selle teooria tundmine ei kohusta mind poliitkorrektsusele samas ühiskondlikkus võtmes.

Tõmbavad joone peale sellistele teadvustav/sekulariseerivatele teooriatele nagu too.

Advertisements

0 Responses to “Võitja Kristus”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: