Keele algupära

René Girard-il on keele algupära samuti seotud patuoinastamisega. Peale esimest ohvrit, peale esimese patuoina mõrvamist, leidsid aset ka esimesed keelud ja rituaalid aga need tekkisid täpsemalt alles peale esindamise ja keele teket, seega enne kultuuri.  Ja see omakorda tähendab/tagab et inimesed (arvata et mitte veel inimesel meie mõistes) ei hakka taas omavahel võitlema.

 René Girard:

Kui mimeetiline lagunemine tuleb tagasi, siis ütleb meile meie instinkt et tuleb teha seda mida püha on meie jaoks juba enne teinud, selleks et meid päästa – tuleb tappa patuoinas. Seega on siin representeeriva väega ning just see toob kaasa teise ohvri tapmise esimese asemel. Selle esindava protsessi iseloom ei ole selgesti defineeritav. See on protsess mis liigub püha esindamise poole, läbi rituaali defineerimise rituaalina ja keelu defineerimise keeluna. See protsess algab peale juba enne esindamist kuna see on otseselt produtseeritud valesti mõistetud patuoina kogemuse poolt.

 Girardi järgi on esimese tapetud ohvri asendamine “esimene sümboolne märk mille hominiidid lõid”. Girard ütleb ka et see on esimene kord kui üks asi esindab teist ning seisab tema (puuduva) asemel.  See asendamine on ka keelelise asendamise alguseks aga samuti ka ohverdamise ja rituaali alguseks. Keele ja rituaali genesis on väga aeglane ning ei tohi ära unustada et ka loomadel on teatud liiki rituaale.  “Algne patuoinastamine mis venib lõputu pikaks, algab peale instinktiivse ritualisatsiooniga ning instinktiivse keeluga, instinktiivse antogonistide eristamisega, mida me võime juba teatud määral ka loomade juures täheldada ning liigub üha enama ja täielikuma esindamise suunas.” 

Erinevalt Eric Gans-st ei mõtle Girard et pidi eksisteermia mingi algstseen kus leidis aset mitteesindamise asendumine esindamisega ja seega ka kiire lülitus loomolemisest inimeseks. Vastavalt prantsuse sotsioloog Camille Tarot-le on raske mõista seda kuidas esindamise protsess (nii sümbolites kui ka keeleliselt) tegelikult aset leiab ja seda on ta kutsunud “mustaks kastiks” Girardi teoorias.

René Girard ütleb:

Üks suur inimest iseloomustav omadus mida nad (kaasaegse evolutsiooniteooria autorid) kutsuvad neoteeniaks on tõsiasi et inimlaps on sündinud enneaegselt, avatud koljuga, ilma juusteta ning ilma võimeta ise enda eest hoolt kanda. Et elus püsida peab tal olema teatud kultuuriline kaitse, kuna teiste imetajate maailmas ei jääks säärane vastsündinu ellu vaid saaks hävitatud.  Seega on olemas põhjus uskuda et inimevolutsiooni hilisemates faasides on kultuur ja loodus pidevas interaktsioonis. Esmased selle interaktsiooni faasid peavad aset leidma enne keele teket ning nende hulka kuuluvad ka ohverdamise vormid ja keelud mis loovad ruumi vägivallatuseks ema ümber kes on lapse saanud, mis omakorda teeb võimalikuks inimlapsel jõuda inimarengu kõrgemate faasideni. Me võime postuleerida niipalju sääraseid faase kui vaja. Seega võib meil olla just siin üleminek etioloogiast (õpetus loomade käitumisest) antorpoloogiale mis muudab kõrvaliseks kõik filosoofilised postulaadid. Ka olemasolevad lüngad ei ole nii suured et nõuaksid mingit järsku intellektuaalset illuminatsiooni.

http://lepo.it.da.ut.ee/~martv/Neoteenia.html

Advertisements

0 Responses to “Keele algupära”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: