Eks ta küsimusi kergita

Eriti see va Pühakirja mitteohverduslik lugemine.

tsitaat: “On küllalt öelda et Girardi lugemine tekitas minus sarnase intellektuaalse erutuse nagu esimesed kohtumised Marxi, Freudi ja Sartre’ga.Erinevalt neist on siin kõik fokusseeritud ritsilöödule, mitte dialektikale või libiidole. See andis mulle imeliku tunde piibelliku traditsiooni jõust ja selle radikaalsest väljakutsest ajaloolisele kristlusele. Hiljem sain ma aru et Girard ise on ambivalentsem selle väljakutse suhtes kui tema kirjutised esiti viitasid. Ta peamised teemad ei tundunud mulle erinevad prohvetlikest häältest mida Iisraeli lapsed sageli meelepranduse kohta kuulsid. Kokkuvõtlikult väitis Girard et inimkultuur rajaneb vägivallale, et piibellik traditsioon valgustab unikaalsel viisil neid kultuuri tumedaid metastruktuure ja sedagi et ajalooline kristlus on erinevatel viisidel sobitunud neisse vanadesse dünaamikatesse. “

http://www.preachingpeace.org/crosspurposes.htm

“Mida Girard püüab öelda on see et zhesti taga vabastada ennast mimeetilisest eeskujust on soov ise eeskujuks saada ehk tahe mis ei ole ise endast teadlik.

Kokkuvõtlikult on G väitnud et kogu inimkultuur tuleneb püha vägivalla võimest ühendada inimesi ohvri ümber. Kui mimeetilised rivaliteedid omavad suurt jõudu inimesi lõhestada siis patuoinastamine aitab konflikte lahendada ja toob rahu ning korda. Algsetes kultuurides kuulutavad prohvetid kaosele järgnevalt jumalikult sanktsioneeritud sotsiaalset korda mida inimesed  usuvad kuna intuitiivselt nad mõsitavad et sotsiaalne kord aitab vähendada mimeetilisi rivaliteete ja konflikte.  Teisisõnu kui prohvetid ütlevad näiteks et teatud inimesed omavad  “esimese öö õigust” (nagu balti parunid) siis inimesed aktseptivad seda sest sotsiaalne kord on vajalik selleks et kaitsta neid jubeda kaose eest mis tuleneb eskaleeruvast mimeetilisest rivaliteedist. Sotsiaalne kord tähendab inimeste eri gruppide identifitseerimist soo, perekonna, rassi või mõne muu kriteeriumi kohaselt ning reeglite defineermist mis takistavad selliste ühikute vahelist võitlemist. Selle parimaks näiteks on India kasti süsteem kus oleks mõeldamatu et roojane abiellub brahmiiniga.

Vastavalt G-le hoiavad algsetes ühiskondades korda jumalad. Nende ohverdusrituaalid kordavad seda eristuse puudust mis viis kaoseni aga ka seda eristuse algust misläbi nende jumalad sotsiaalse korra lõid. Kui selline kord on juba loodud siis usuvad inimesed et selle rikkumine (näiteks tabu rikkumine) toob kaasa sotsiaalse kollapsi. Näiteks või valgete segregeeritud koolide meeleheitlik kaitsmine mitmel pool maailmas.”

Tsitaadi lõpp. hea jutt.

http://www.all-creatures.org/living/cphv-030.html

Mis neid jutte ühendab on sõnad nutshell ja Girard.

Kel huvi leiab sellelt saidilt  palju. Ja see pole enam see “gimme that old time religion, gimme the old time religion; its was good for my mamy; it was good for my daddy; its good enough for me.” Old time religion tegi esimese sõbraliku zhesti ja siis lasi kohe kahuripaadist järgi, vaat nii tõlgendati ja tõlgendatakse meil Jeesuse õpetust. Ja kas viitsib seda va zestigi enam teha? Paneme kohe täie rauaga. Religioosne kurjus on tavaline ametkondlik egoism ja muud midagi. Inimesed on toredad aga niipea kui nad ametkonna nimel hulgakesi koos on hiilib kusagilt sisse mingi kotermann ja kellelegi on tarvis ära teha selleks et ametkonda kaitsta ja lähebki imelikuks kätte. Kirik peaks olema armastuse vennaskond.

Eile sai võsa raiutud ja kohas kohas külas käidud, oma külas. Küla elab. Aga teleka antenni puhus tuul ümber. Kurb kui luguneb mõni asi kiiremini kui suudad taastada või enne kui aru saad et oleks pidanud just sellest alustama.

ja head vanad netivõitlejad on välja tulnud ja keeravad endid pikkadesse linadesse ja räägivad omist emotsioonest. See on see va Savisaare fenomen, vastandada end kõigile kellel võimalik, ehk põrgatada ma ütleksin ennast vastu endaloodud fooni.

Kuni need usk ja vägivald viiakse täiesti lahku ja usk jääbki eraasjaks. Kui jääb. Et paned kõrva lualu “roof is on fire” ja muudkui kütad. Nagu praegu Afganistanis ja Iraagis aga selleski on omad ohud. Sest moslemi vendadel ei ole vägivald ja usk lahus. See loob uue skisofreenia. Või siis usub inimene tõsimeeli juttu rahuvalvest ja rahumisioonist. Ristisõdade ajal oli küll pisut erinev terminoloogia ja dünaamika. Et rahu olen ma tulnud tooma… Oh jah. Omi hierahiaid kaitsevad inimesed kiivalt vaata või Põhja Koread või vanameister Mukabet. Iseseisvus on nende jaoks õigus ise türann olla ja kõik mis seda ohustab oma imperialism. Ja osalt õigus ju ka.

Aga miks peaks piibli ohverduslik lugemine inimest taeva viima ja mitteohverduslik mitte, pigem vastupidi sõbrad, pigem vastupidi. Ja nüüd on mind selleks välja valitud et seda rauda taguda, mind, kelle pärast paljudel piinlik on. Thank God Almighty. Mind pühade ja väärikate teemade pilastajat.

Oh jah ei suuda tõlkida enam täna. Aga tagasi MOL ehk mitteohverdusliku lugemise juurde. Lühidalt vabastab see meid kurja ja vägivaldse Jumala kuvandist, millest VT tulvil on. Jumala ei ole kunagi selline olnud võime me selle tagajärjel teada. Jumal on alati hea ja armastav olnud ja me ei pea enam kleepima kokku Jumalapilti kahest poolusest kellest üks  hävitab terveid rahvaid ja püüda liita seda armastava Jeesuse omaga. Inglit ja draakonit ei pea me enam paaritama. Mis ongi ühildamatud. Absoluutselt ühildamatud.

ja siin ei muuda midagi ei liturgia ega viiruk.

Christian_Lamblion-lamb-bigAmerican_Lamb_CutsMary-had-a-little-lamb-nursery-rhymes

Advertisements

0 Responses to “Eks ta küsimusi kergita”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: