Üleval all sees väljas

http://www.syndikaat.ee/news.php?uID=738&lang=est

Alustame reveraanssiga mehele kellega ma kohtunud ei ole. Küll aga olen tast enamik aega oma elust kuulnud. Käremeelne rahvuslane ja katousku pööranu oli ta.

Tavaliselt räägitakse Jumalast üleval/all keeles. Võib rääkida ka sees/väljas keeles.

Mina sees või väljas. Kaks võimalust on siin – tubli kaks.

Et kas sees või väljas. Ok ütleme et said sisse. Nii nagu ülikooli, armu ülikooli, muidusaamise üheainsa katsega tegid ära ja saidki sisse.

Oled omadega sees, mis nüüd.  Mis on nüüd sinu sees. Ise oled küll sees. Kas sa jääd siis sinna loovasse luterlikku pingesse igavesti, välise Jumala sõna kõnetada ja väliseid ja võõraid asju täis omistatuna või mis?

Eks ole sellelgi positsioonil omad eelised. Jumala sõna sisselask omab ohtu et see subjektiviseerub ja kaotab oma välise karguse ja objektiivsuse mis sind jätkuvalt korrigeerida võimaldab.

Vabakiriklikus spiritualiteedis aga lastakse Sõna sügavale sisse, las tas subjektiviseerub peale. Ja eks ta nii sageli juhtubki. Aga need va spiritualiteedid on meil siin Eestis puhta segi. Nii ma ka siin tahtsin ühega hüvasti jätta aga vahtis teine mulle uues /vanas kirikus samamoodi otsa. Oma legalistlik/moralistlik/hukkamõistva pilguga. See tõdemus on väärt teada. Tähtis on aga hoopis muu, see et mina oma arveraamatu kõrvale panin. Ja eks siis ole muu näha. Mis saab.

Kõige tõenäosemalt ei saa midagi. St. jäädakse sümbolistlike zhestide tasandile. Mis ei tähenda seda et midagi ei saa. Sümbolid on väga tähtsad. Aga roos on roos on roos ehk kirik on kirik on kirik. Roos ei ole sõnnikuhunnik millel ta kasvab. Ja eks päde seegi mida ülalpool Caesari kohta öeldi. Kirik on ennekõike organisatsioon ja alles peale oma organisatsiooniliste huvide täidumist võib ta enda silmis ehk lubada omale ka armuasutis olla. st. et kirik on tõmmatud kogukondlikku rivaliteeti ja tal on sellest lähtudes omad huvid ja mained jms.

Neid on rumal vastandada ja tavaliselt neid ei vastandatagi vaid kirik jagab enda kui organisatsiooni kõrval aknast või luugist armu, lakkamata organisatsioon  olemast. Vaatasin ühe kiriku supiköögi kinnimüüritud luuki hiljuti ja oli natuke kurb vaadata küll. Tea mis tost supist saanud on? Elik kes selle supi küll ära helpis? 

Minu hüpotees on et organisatsioonitruudus teeb ehk inimese liialt araks ja kohati ehk ka karmiks et mitte öelda julmaks. Aga tõestama  ma seda ei siinkohal ei hakka. Las ta olla.

Nagu juba näha olen ma siis pigemini kiriku kui müstilise osaduskonna mudeli pooldaja. Aga mitte ainult. Pigem  eelistan kombineeritud vahevarianti, nagu me kõik.

http://catholicfaitheducation.blogspot.com/2008/05/models-of-church.html

Indiviididena on inimesed toredad aga juriidiliste inimestena nad nii ja sama toredad ei ole. Tea kummadena nad taeva tahavad saada?  Selles ongi asi et emotsionaalne külg on mulle tähtis ja inimesed. Mulle meeldivad usklikud inimesed, ennekõike indiviididena ja mitte kollektiivselt ja teadmatuses kedagi patuoinastavatena. Siinkohal tuleks ehk tuua sisse laiendus ja öelda et seesama pädeb kõikide organisatsioonide kohta ja ka organisatsioonikäitumise kohta üldiselt. Selline organisatsioonikäitumine primitiviseerib inimindiviidi eetikat, ahendab ta horisonti ja teeb ta suveräänist karjaloomaks tagasi. Imago Dei tähendab mida? Mitte seda, arvan ma.

Inimsuhted on aga vaieldamatult olulised. See on see mida ma olen viimasel ajal õppinud. Olen saanud ideedeinimesest inimeste inimeseks.  

Aga eks nad siis ise kae perra. Mina aga nii alandlikuks ei tohi ka saada et mõtlemast loobuks sest seda ei taha keegi. Jumal eriti et ma Ta andidega ei kaupleks.

Tõsi on et seal on oht. Oht on olemas, teisisõnu.  Aga on ka ohutustehnika.

0 Responses to “Üleval all sees väljas”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

