Vägivalla juured

 

Rod Carter, Director

Taastavõiguse programm

Queensi ülikool

 Vägivalla juured

Tundub et inimolendid on võimetud konflikti ilma vägivallata lahendama. Kättemaks tundub olevat lausa inimeste DNA-s. Nii nagu psühholoog Nancy Reeves ütleb: „on kättemaks kõige hukutavam mõnuaine mida me tunneme“. Viimase poole sajandi jooksul on Rene Girard Stanfordi Ülikoolist kerkinud paljudes ringkondades esile kui juhtfiguur seletamaks vägivalla juuri. Ta kirjutised ja uurimused on toonud ta iga-aastasele foorumile Vägivalla ja Religiooni alal. Püha Pauluse ülikool Ottawas omas privileegi võõrustada viimast sellekohast foorumit.

 Rene Girard on arendanud mimeetilist teooriat mis väidab et suudab seletada inimiha keskset dünaamikat ning vägivalla mustreid. Girardi väitel õpime me alates oma väga varasest noorusest ihaldusväärset teistelt inimestelt keda me võtame kui endi mudeleid ja eeskujusid. Sageli mõtleme me et me ihad on spontaansed aga tegelikult oleme me need teistelt õppinud. Iha tõuseb meie teadlikkusest selle tühiku kohta mis meie sees on ja mis ei puuduta vaid seda mida me omame vaid meie olemust. Me ihaldame olla „läbi kellegi teise imiteerimise“. Me näeme et keegi teine ihaldab midagi ja me järgime teda. Ehkki see võib olla raske või isegi alandav endile tunnistada, on see mida me tegelikult ihaldame, soov saada iseendaks, omandades sedasama mida meie mudel juba omab. Nii saab meie ihaldusobjekt oma ihaldust pälviva sära küll mudeli sarnasest ihast, jättes meid aga siiski rahuldamatuteks.

Väike Taastavõiguse käsiraamat

Oma uurimused keskeneb Girard vägivalla mustritele ning patuoina kasutamisele. Mimeesis võib kergesti juhtida vägivallale olgu see siis füüsiline või mitte. Vägivald ise on mimeetiline ning muudab inimesi üksteise sarnasteks, kutsudes esile üha enamat vägivalda. Nõnda ähvardab vägivald jätkuvalt kontrolli alt välja eskaleeruda. Girard leiab et iidsetes kultuurides, just siis kui grupp inimesi oli endid vastastikuses vägivallas hävitamas, omas patuoinas imelist rahustavat mõju. Patuoina kasutamine toimus kas läbi tema tapmise või siis selle läbi et üks indiviid ühest kindlast grupist pagendati. See protsess tõi grupile asenduslikult, läbi patuoina, rahu. Kuna seda protsessi korrati lakkamatult läbi ajaloo, õpetas see inimestele et kõige efektiivsemaks vägivalla kontrollimise viisiks on grupi pinged patuoina või teatud inimgrupi peale „maha laadida“.  Me ei pea just eriti sügavalt juurdlema mõeldes kasvõi 20-nda sajandi peale osas mis puudutab patuoinaste laiamastaabilist kasutamist. Kui me aktsepteerime Girardi teooria siis leiame me sedagi et teatud aegadel võivad kurjategijad muutuda kergesti patuoinasteks ühiskonna jaoks kes soovib nende peale „maha laadida“ piiramatuid karistusi, kuna nad on ühiskonna struktuuri kahjustanud. Täispuhutud üleskutsed karistamiseks mida aeg-ajalt on mõnelt poolt kuulda, väljendavad sageli iha kurjategijate peale kogukonna pahed „maha laadida“. Isegi valitsused võivad vahel nii toimida või vähemalt tundub et nad arutlevad just nõnda suuremat kogukonda silmas pidades ning samaaegselt marginaliseerides teatud elanikkonna kihte, nagu näiteks kurjategijaid.

 Küsimused:

1)      Mida tähendab olla hooliv inimolend tänases meie ühiskonnas?

2)      Kas sa usud et meie iha ja selle tagajärjed tulenevad meie soovist imiteerida teisi?

3)      Kas sa tunned et meie tänane ühiskond kasutab jätkuvalt patuoina mehhanismi selleks et iseennast õigeks mõista?

 Lugemiseks:

 1. Girard, René. Violence and the Sacred.

The John’s Hopkins University Press, 1977.

2. Girard, René. The Scapegoat.

The John’s Hopkins University Press, 1986.

3. Bailie, Gil. Violence Unveiled.

New York, Crossroad Publishing, 1999.

Advertisements

0 Responses to “Vägivalla juured”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: