Palmipuude püha

On täna. Kena teenistus oli ka. 

Tervitan Mairet siinkohal. Kena oleks kui sa ennast tutvustaksid. Nimetud moralistid ei ole toredad isegi kui neil osalt õigus on. Ja tore oleks kui sa elus teisigi pigem julgustaksid kui heidutaksid kes püüavad head teha. Ei saa elus nii et mängid justkui kedagi kõrgemat otsustajat kes justkui pooli ei võtaks. Ikka võtame me pooli. Keegi on öelnud et viimselt saavad kõrvaltvaatajad kõige enam pihta. Ma ei hakka vast siin suuremat lahti rääkima aga jah minu poolest on korras, nagu olen juba öelnud ja kirjutanud.

Metamorfoosideta poleks meil vast Paulust ja enamikke teisigi inimesi. Ja poleks Piiblit ega midagi. Õnneks inimesed muutuvad ja kristluse saladus selles ongi usud inimesse isegi siis kui objektiivselt ja elutarkuse alusel ei pruugiks ega peaks uskuma. Usud üle lootuse lootuses. Ja iseendasse usud ka. Annad oma asja nii öelda kõrgemale üle.  

Igal juhul on metamorfoosid headuse suunas paremad kui kurjuse metastaasid. Aga andestamise küsimus on raske, see tähendab jah et tuleb see õigus mis sul on (ja ega ma väidagi et sul ei oleks õigus) oma õigus tuleb kõrvale panna. Ja kõik. Siis oled sa vähemalt oma osa teinud. Loomulikult on täielikuks tervenemiseks tarvis ka asjade läbi ja lahti rääkimist ja motiivide ja kõige muu üle arutlemist aga see ei olene enam siis vaid ühest osapoolest vaid ikka juba mõlemast.  Aga andestus on ukse avamine ka siis kui järgnevat ei tule.  Parem on kui tuleb aga kõige olulisem on ukse lahti hoidmine. Et järgnev saaks tulla siis kui ta tuleb.

Uurin praegu ühte raamatut mis juurutab põlisrahvaste lepitusriitusi Lääne maailmas. Ja põhiseisukohad on selged ja võimsad. Seda on vaja selleks et me õpiks taas nägema inimest ennekõike kui kogukonna liiget mitte üksnes kui riigi kodanikku. Riik käitub kurjategija suhtes enamjaolt kättemaksva ohvrina ja sel viisil jääb inimese vahetum ja olulisem kontekst sageli täiesti kõrvale. Ja keegi ei tegele sellega kuis inimene edasi saaks elada oma vahetus kogukonnas ja lepitust leida. Riik peaks tagama jah teatud põhiprintiipe aga kogukond peaks kindlasti sisse tulema ka õigusemõistmisesse.

Kunagi hakkas see sellest peale et kahe mehe võitlus ei olnud enam nende asi vaid kuritegu kuninga vastu. Rahunõudjad, nood kes õndsad on, peavadki olema ukse lahti hoidjad ja uste lahti kangutajad. Peavad olema need kes usuvad inimeste positiivse mimeesise ülimuslikkusesse rivaliteedi ja võitlemise suhtes.

Aga mina? Mina jah lugesin seda raamatut ja tegin oma moraalset raamatupidamist ja otsustasin et teen omalt poolt kõik mis oskan ja hoian lihtsalt ust lahti. Ja just nii olen ma teinudki. Loomulikult kätkeb see ka võimet uskuda teise poole headusesse. Ja isegi kui seda ei oleks ei muudaks see asja. Mõõgapideme külge kangestunud käsi ei ole kangelaslikkuse märgiks. Kangelaslikkuse märgiks on just kannapööre, eetiline kannapööre. See pole mingi argument et ma ei saa ümber mõelda kuna ma olen ühte asja juba nii kaua ajanud. Palus ütleks et ma ei saa muutuda sest ma olen nii palju kristlasi juba taga kiusanud ja tapnud? Selline arutluskäik pigem kurvastab.

Aga ilusad pühad on. Kas pajutudud on vaasis?

0 Responses to “Palmipuude püha”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

