karaktertüübid

Kõigepealt jumala märkidest. Märk läks täide ja see kes pidi selle täide viima viis selle ka täide. Mul on siiski väike kahtlus ja soov arvata et jumal saadab mulle märke. Viimasel ajal üha enam. Ja enam. Üheltpoolt demoniseerivad moralistid ja muud pragmaatilised koduperenaised. Ka nemad saadavad. Märke. Nood pigem halvustavad on. Teisalt on need mõlemad nii demmoralistid kui ka pragmaperenaised ühendanud oma nõud ühiseks väerinnaks ja teevad üleilmset vandenõud. Nii ütles mulle salanõunik (loe hovineuvos ), see mees kes kõike teab ja alati asjade käigust kukesammu võrra eespool on. Nii olla ta välja lugenud Ida-Harju Ekspressist, ainsast lehest mis asjadest ilma moonutamata ja ehedalt räägib. Räägib nii nagu on. Ole vaid mees ja oska lugeda. Aga ega ei oska ikka küll kui pole initsieeritud. Pole vastavat hermeneutikat.

Aga see siis selleks. Märgid. Märgid on erinevad aga nad osundavad siiski ühes suunas. Suunavad, keelavad, hoiatavad, lubavad, kiitvad ja halvustavad. Meie sisemine baromeeter reageerib kõige enam kiitusele ja laitusele. Mind alandavad need almused mis lapseeas tõstsid mu lendu. Ütles Viiding. Baromeeter näitab sageli plahvatust. Mul on suunavad märgid. Peamiselt. Võtsin siis minagi Ida-Harju Ekspressi kätte ja loen ja loodan. Tühjagi. Siis aga kõige viimasel küljel sirab neoonvärvus kuulutus. “Müüa küttepuud. Kojutoomisega” . Noo nii, lõpuks ometi. Leidsin. Mis seals ikka, tellisingi omale küttepuud ära, kuus ruumi.

I say it only once. Õnneks mind ei kiiritata ega gaasitata veel. Need foobiad tunduvad nüüd millegipärast tagasi tulevat. Teagi miks. Hea et mulle pole tulnud.

I say it only once.

Zdez orjol, siin orjol, side lõpp.

Hea küll ütleme siis et hovineuvos on üks usuinimese tüüp. See on see inimene kes teab kuidas ajad on ja tavaliselt teab ta ka seda kelle vandenõu parasjagu ruulib. Traditsiooniliselt on need illuminaadid/juudid/vabamüürlased. Uuemas variandis aga opus dei/ja muud hovineuvosed ise.  Mis viitab muidugi omakorda juutidele ja sellele et nad saavad vandenõuteooria endi kaelast ära katoliiklaste kaela. Mis näitab et nende vandenõu on veelgi salakavalam ja peenem. Need on isehakanud tsensorid kes tunnevad selleks lihtsalt südamekutset. Ja otse loomulikult on olemas ka peamine tüüp kelle peale ma mõtlen kui ma neist kirjutan.

Siis tuleb ….. – Brutus Ametkondlane. Tema kehastab jesuiitlust vastvalt anektoodile. Mis on see ainuke kord mil jesuiit ei pea kuulama paavsti sõna? Vastus – siis kui paavstil ei ole õigus. Muidu aga on nad kirikumehed. Lõhki ja läbi. Ja naised.

Identiteediusklik. Ta on. Ta usk ei ole üheselt ega otseselt seotud moraali ega usugagi mitte. See on identiteediküsimus ennekõike.

Joviaalne valitseja. Käib ringi, kutistab põsest ja patsutab õlale. Patustab õlale. Väärtustab suhteid ja on väga tundlik oma autoriteedi vastaste rünnakute suhtes. Juhatab ühemehe uskkonda aga näe moosib kõik nii ära et saab veel liikmekski.

Pragmaatilised perenaised. Aitab sellest. Aitab nendest. Nende motivatsioon on selge ja lastest ja murest laste pärast lähtuv. Peaasi et lapsed saaks üles kasvatatud. Tulistavad nad tavaliselt siis triviaalsuse soomustläbistavate kuulidega kõiki neid kes neid ja nende soove/hirme võimendavad. Tunneb neid ära heledatest sukkpükstest ja snaiperipüssist. Sälgud kabal osundavad arvule. Teadagi millisele arvule.

Ustav Ülo. Ustav Ülo on ustav Ülo. Olgu ta nimi või Uno. Ikka on ustav Ülo.

Jonnivad ja machotavad härrased. Tavaliselt 50-sed. Misogüünsed – kohe kindlasti. Minagi kuuluks ehk teatud tingimustega nonde alla. Mis jonnimisse puutub. Konfliktsed kuskiltmaalt ja kuhugimaani.

Siis tuleb lihtsalt moralist. See kes kuulutab ja küsib et kas sa oled nõus läbi pimeda sügisese pargi minema ilma jumalata. Tea kas sa Balti jaama jõuadki. Pätt ju põõsas.

Siis tuleb võimuhull. Vilavate silmadega ja ülekaaluline. Tema lähtub vaid oma “kuningriigi” huvidest ja see ongi kõik ja kasutab selle kaitsmiseks ära osavalt mistahes argumente kaasa arvatud moraalseid eelarvamusi.  

Siis tulevad liberaalsed teisitimõtlejad oma uskkonna sees. Liberaalsed fundamentalistid ja muud topeltristitud sommeljeed. Käivad ringi ja levitavad moralistlikku folkloori. Tühijutte kellegi kõlbelisest kõhetumisest.  Ja koguvad informatsiooni. Sageli süüdimatud sealjuures. Kui süüdimatud siis tuleb mõista ja andestada. Kes halvematel päevadel tahaks olla väga olla nii nagu peab ja tuleb. Parematel päevadel aga kolavad ringi moraalsetes piiritsoonides. Jagavad ühtset lapsepõlvehirmu mahajäämise ees. Võtavad lennukites veini.

Koloniaalkaupluse rahvas. Siirad ja vagad paraku aga koloniaalselt sõltuvad. Varude vanemülevaatjad ja ladude inspekteerijad. Väga integratsioonimeelsed kuna suurem koloniaalvõim ütleb et vaadake poisid et te siin hästi läbi saate.

Prohvetid ja muud segase vaimuga inimesed. Osad neist ootavad hävingut ja ehitavad varjendit. Ja teevad sageli ise nalja endasuguste üle mis petab kõik ära. Aga salaja ehitavad ikka varjendit edasi. Kui raha rohkem on. Või siis prohveteerivad võtmes – minu rahvas, saage pühaks. Sõnumid on hägusad ja fokusseerimata.

Muidu on nad kõik toredad inimesed.  

Ja ega ma nalja tee. Lihtsalt on teatud karaktertüübid. See on lihtsalt usuelu n.ö. lisaväärtus. Ja küllap saavad nad taeva kõik. Minupoolest võiksid saada. Kui aga neile sama mõõduga mõõdetakse siis ei tea. Aga õnneks pole see minu asi.

Aga keerame nüüd tõsisemaks:

The 13 sections of the above diagram can be named and described. The first 8 are simple, the last 5 need some description:

  1. The dependent (faith) “I trust in Christ”
  2. The romantic (affection) “I love Christ”
  3. The academic (knowledge and study) “I know Christ”
  4. The worker (obedience) “I serve Christ”
  5. The Christ-centred dreamer (faith + affection)
    “I love and trust Christ”
  6. The hard-working lover (affection + obedience)
    “I love and serve Christ”
  7. The moral student (knowledge + obedience)
    “I know and serve Christ”
  8. The clever closet Christian (knowledge + faith)
    “I know and trust Christ”
  9. The tender-hearted soldier (faith + affection + obedience)
    “I love, trust and serve Christ but lack deep knowledge of him”
    This person exudes a warmth and unshakable confidence in Christ, they serve him at church and in the world but lack a depth of knowledge which appears naive others. This person needs to spend more time reading, thinking, studying to expand their knowledge of Christ. Many charismatics come across this way.
  10. The unsure servant (affection + obedience + knowledge)
    “I love, serve and know Christ but lack confidence in him”
    This person comes across as sincere about Christ and yet is timid and unsure of him. People will ask, “why are you not more confident in Christ?”. This lack of confidence undermines both the pastoral work and evangelism of this person as promises which are not applied personally are unlikely to be applied to others.
  11. The cold crusader (obedience + knowledge + faith)
    “I serve, know deeply and trust Christ but lack tenderness and love.”
    This person is strong, moral, trusting but lacks affection and is therefore emotionally blunt. Many conservative evangelical men are like this.
  12. The keen but lawless (knowledge + faith + affection)
    “I know Christ deeply, trust him completely and love him passionately but my sinful desires overpower me”
    This person needs self-control but lacks the desire to be obedient because their passions and desires are more pleasing to them than their desire to please God. This sort of person is not necessarily a liberal, but many liberals would fit this box.
  13. The complete Christian (knowledge + faith + obedience + affection)
    “I know Christ deeply, trust him completely, love him dearly and overcome my sinful desires.”
    This is where all Christians should aim for. As John Piper says “God is most glorified in us when we are most satisfied in him” by satisfaction I take it he means “fully trusting in Christ with complete knowledge of Christ which results in total obedience to Christ and deep, deep love for Christ and others.”

The startling thing about 1st Peter is the call to be the complete Christian in a hostile world. The question that arises from this for ministers like me is, “in which areas and in what ways am I lacking?” and then we must ask the same question for our congregations.

Advertisements

0 Responses to “karaktertüübid”



  1. Lisa kommentaar

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s





%d bloggers like this: